واکاوی نقش و تأثیر علمای شیعه در رشد و تعالی دانش ریاضی
کد مقاله : 1475-IMEC
نویسندگان
علی اصغر حمزه شلمزاری *
عضو هیات علمی گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران
چکیده مقاله
شکوفایی تمدن اسلامی، به‌ویژه در زمینه‌های علمی و فرهنگی، با انتقال دانش‌های یونانی و هندی آغاز شد. علوم ریاضی، که یکی از پایه‌های اساسی این تمدن به‌شمار می‌رود، نیز از این قاعده مستثنی نبود. آنچه که دانشمندان اسلامی را از دیگران متمایز می‌کند، عبور از مرحله ترجمه و تقلید و ورود به عرصه‌های نوآوری و خلاقیت است. تمدن اسلامی، پس از گذراندن دوران ابتدایی رشد خود، به دوره‌ای از بالندگی رسید که در آن، علوم ریاضی نیز به کمک فتوحات و روابط سیاسی و اقتصادی به‌واسطه ترجمه و مسافرت‌های علمی وارد حوزه اسلامی شد. شیوه عددنگاری مسلمانان در آغاز، پیرو عددنگاری یونانی بود، اما آشنایی با سیستم عددی هندی و استفاده از صفر در قرن دوم هجری این محدودیت‌ها را برطرف کرد. هرچند در دوره رکود تمدن اسلامی حاکمان زمان اجازه بحث درباره علوم طبیعی را نمی دادند، اما علمای شیعه با آثار و نظرات خود، توانستند علوم ریاضی را به مرحله ای برسانند، که اعتراف بسیاری از دانشمندان جهان غرب را به این نوآوری و توسعه، به دنبال داشته است. در این تحقیق، که به روش کتابخانه ای و توصیفی - تحلیلی انجام شده، سعی نویسنده بر آن است، که نقش و تأثیر علمای شیعه را در توسعه علوم ریاضی مورد واکاوی قرار دهد.
کلیدواژه ها
واکاوی، علمای شیعه، دانش ریاضی، رشد وتعالی، تمدن اسلامی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی