طراحی فعالیت های یادگیری ریاضی به کمک جئوجبرا |
کد مقاله : 1473-IMEC |
نویسندگان |
سمیه حاتمی *1، زهرا گویا2 1دبیر رسمی آموزش و پرورش 2استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
در جامعه امروز و تمام ارکان آن، تکنولوژی های دیجیتال و هوش مصنوعی حضوری چشمگیر پیدا کرده و تمایل به استفاده از انواع هوش مصنوعی در آموزش ریاضی مدرسه ای نیز، در حال افزایش است و فراگیرشدن آن، نیازمند یافته های پژوهشی قابل اتکا است. بدین منظور پژوهشی طراحی شد که در آن، به کمک جئوجبرا که یکی از نرم افزارهای ریاضی پویا است، چند فعالیت یادگیری برای ریاضی پایه نهم طراحی و اجرا شد. در این مقاله، گزارش یکی از فعالیت ها که مربوط به معادله خط بود، ارائه می شود. ماهیت این پژوهش توصیفی و رویکرد آن کیفی بود. شرکت کنندگان در این پژوهش، 30 دانش آموز پایه نهم بودند و داده ها از طریق خروجی های نرم افزار و یادداشت های میدانی نویسنده اول، جمع آوری شد. نتایج این پژوهش نشان داد که فعالیت طراحی شده به کمک جئوجبرا، فرصت مناسبی برای یادگیری شخصی و یادگیری مشارکتی ایجاد کرد، درک دانش آموزان را از مفاهیم ریاضی بهبود بخشید و برای معلمِ کلاس، امکان شناسایی مشکلات یادگیری آنان را فراهم کرد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، جئوجبرا، فعالیت یادگیری ریاضی، یادگیری شخصی، ریاضی پایه نهم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |