هنر ارزیابی:آزمون ها مدلی برای یادگیری دانش آموزان
کد مقاله : 1470-IMEC
نویسندگان
ربابه افخمی *1، مریم عبدالملکی2، نسیم اصغری3
1دبیر آموزش و پرورش ملکان
2دانشگاه فرهنگیان سنندج
3هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
چکیده مقاله
ماهیت ارزیابی بسیار مهم است ، چرا که آنچه که آزمون می‌گیریم، همان چیزی است که بدست می‌آوریم. اگر ارزیابی‌ها با مهارت طراحی شوند، شاهد معجزاتی در عملکرد دانش‌آموزان خواهیم بود، چرا که دانش‌آموزان همیشه بهتر از آنی هستند که ما فکر می‌کنیم و با طراحی هنرمندانه سؤالات می‌توان به این مطلب رسید. استفاده از سؤال‌های مناسب در ارزشیابی‌های پایانی، می‌تواند به صورت بالقوه در بهبود برنامه درسی ریاضی و تغییر تصورات و انتظارات دانش‌آموزان نسبت به ارزشیابی، نقش مؤثری ایفا کند. چرا که دانش‌آموزان قواعدی را می‌آموزند تا به مسائل مشخص امتحانی پاسخ دهند و در آزمون‌های معمول مدرسه موفق عمل کنند. استفاده از جدول ارزیابی آورده شده در این تحقیق برای ساخت یک آزمون متعادل و صحیح، یاریگر معلمان در جهت ارزشیابی مناسب از دانش‌آموزانشان و شکستن فرهنگ ارزشیابی موجود خواهد بود. با طراحی سؤالات آزمون‌های کلاسی و نهایی در چهار شاخه ریاضی، می‌توان هم علایق دانش‌آموزان را در نظر گرفت و هم آن‌ها را به طور موازی در چهار شاخه رشد داد که در این صورت در جهت بهبود سواد ریاضی دانش‌آموزان خواهد بود.
کلیدواژه ها
سواد ریاضی، جدول ارزیابی، زمینه‌ی طرح سؤالات
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی