ارزیابی تاثیر اضطراب بر میزان یادگیری دانش آموزان
کد مقاله : 1467-IMEC
نویسندگان
پروانه ذوالفقاری *1، زهره نیک انجام2
1استادیار ریاضی گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران
2دانشجو
چکیده مقاله
اضطراب یکی از بزرگترین و مهمترین معضلاتی است که دانشآموزان در مدرسه با آن روبه رو هستندکه باتوجه به شرایط و عوامل گوناگون، می تواند مانع یادگیری مطلوب شود. در این پژوهش هدف ، ارزیابی تاثیر اضطراب بر یادگیری و روند تحصیلی دانشآموزان بوده و تلاش شده عواملی که ناشی از اضطراب بوده و تأثیر بیشتری بر روند یادگیری دارند، یافته شود. روش تحقیق بکار گرفته شده در این پژوهش، روش تحقیق کمی از نوع علی و مقایسهای است. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم رشتۀ ریاضی و تجربی مدرسۀ عقیلۀ بنی هاشم در سال تحصیلی -1403 1402 است .حجم نمونه 46 نفر از دانشآموزان پایۀ دهم، 25 نفر از دانشآموزان پایۀ یازدهم و 29 نفر از دانشآموزان پایۀ دوازدهم است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. ابزار اندازهگیری در این پروژه، پرسشنامه «اضطراب کلاس درس داوائل (2020)» است. دادههای جمع آوری شده در نرم افزار اکسل وارد شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که اضطراب کلاس درس دانشآموزان در سطح متوسط قرار دارد. اضطراب، عملکرد آن ها را تحت تأثیر قرار داده و اغلب نگران اشتباه کردن در کلاس درس هستند.
کلیدواژه ها
اضطراب، یادگیری، دانشآموزان، کلاس درس، عملکرد تحصیلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی