تجربه‌ای از کلاس درس در ارتباط با دانش مورد نیاز معلمان ریاضی برای تدریس
کد مقاله : 1459-IMEC
نویسندگان
منیژه سلیمی *، فهیمه کلاهدوز
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف اصلی آموزشی دانشگاه فرهنگیان، آماده کردن دانشجو معلمان برای تدریس دروس مربوطه در مدرسه است. آموزش و یادگیری ریاضی در مدرسه به دلایل مختلف، با آموزش و یادگیری سایر موضوعهای درسی فرق دارد و ماهیتی دارد که آن را ویژه می‌سازد. دانشجویان ریاضی، به درس‌هایی نیاز دارند که برایشان فرصت‌هایی را برای ورود به حرفه معلمیِ ریاضی و تدریس فراهم کند یا علاقه ورود به حرفه معلمی را در آنها ایجاد نماید. البته در دوره‌هایی که گرایش آنها تربیت معلم دبیرستانی است، این ضرورت بیشتر است، زیرا لازم است دانشجویان این گرایش طوری آموزش ببینند که قادر به یادگیری مداوم محتوای جدید ریاضی باشند و درک و فهم خود را از مباحثِ آشنا و خوانده شده، ارتقا دهند و به آن عمق بخشند. در مطالعه حاضر، نویسنده با روایت تجربیاتی از کلاس‌های درس خود در دانشگاه فرهنگیان نشان می‌دهد چگونه از فرصت برنامه‌کارورزی می‌توان استفاده کرد و به طراحی درس‌های ریاضی دانشگاهی پرداخت و بدین طریق ارتباط و اتصال مناسبی بین ریاضی دانشگاهی و ریاضی مدرسه‌ای به وجود آورد. همچنین دانشجویان لذت خود را از این نوع تدریس کاربردی بیان نمودند، زیرا به گفتۀ خود آن‌ها متوجه شدند که از دانش محتوایی ریاضیات دانشگاهی می‌توان برای تدریس مفاهیم ریاضیات دبیرستان به طور کاربردی استفاده نمود.
کلیدواژه ها
ریاضی دانشگاهی، ریاضی مدرسه‌ای، دانشگاه فرهنگیان، کارورزی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی