ابتکاراتی نوین در عرصه تولید محتوای آموزشی درس هندسه با رویکرد اکتشافی-سازنده |
کد مقاله : 1457-IMEC |
نویسندگان |
افروزه جعفری1، سسد محمد علی موسوی *2 1آموزش پروش 2آموزش پرورش |
چکیده مقاله |
رویکرد ساختگرایی مبتنی بر این ایده است که دانش نمیتواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و تنها راه کسب دانش، کشف یا ساختن آن است. در این رویکرد، وظیفه معلم سازماندهی محیط است تا خود دانش آموز بتواند ابعاد شناختی را که معلم در نظر دارد، بسازد. این پژوهش شامل چند راهبرد سازنده گرای تدریس درس هندسه در کلاس درس و محصولات آموزشی فناورانه است که، در قالب مثال هایی تجربی ارائه شده اند. نخست تعدادی از محدودیت های تحمیلی (در اثر حذف نفش "تعامل مستقیم مربی و یادگیرنده") را در تولیدات رایانه ای نام برده سپس به شرح سه تجربه ابداعی، در زمینه طراحی و پیاده سازی محتوای آموزشی هندسه، با استفاده از نرم افزار جئوجبرا پرداخته شده است. در هر مورد، ابتدا یک سناریوی آموزشی در راستای راهبرد یادگیری سازنده بیان شده، و سپس راهنماییها و دستور العملهای لازم برای اجرای سناریو در قالب محتواهای نرم افزاری، ارئه شده است. اینگونه الگوها و دستورالعملها میتوانند راهنما و الهام بخش علاقه مندانی چون معلمان، برنامه نویسان و شرکت های طراحی نرم افزارهای یادگیری باشند که، دغدغهشان تولید محتوای آموزشی با رویکردهایی مدرن و غیر سنتی است. |
کلیدواژه ها |
تدریس ساختگرا، سناریوی آموزشی، زنجیره رو به عقب، شبیه ساز هندسی جئوجبرا، آموزش های نرم افزاری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |