آواز دهل شنیدن از دور خوش است؛ گزارشی از تجربه عملی یادگیری ترکیبی با چت‌بات هوش مصنوعی در تدریس مثلثات
کد مقاله : 1455-IMEC
نویسندگان
محمدحسام قاسمی *
دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
برای بررسی نقش آموزش ترکیبی در یادگیری مثلثات، پژوهشی طراحی شد که در آن، نویسنده این مقاله معلم ریاضی و مجری آن بود. برای این منظور، محیطی ترکیبی به صورت وبسایت آنلاین-کلاس حضوری مبتنی بر مدل الاکارت طراحی شد و تدریس با این رویکرد انجام شد. عنصر سنتی تدریس، فایل ویدئویی بود و دو عنصر تکنولوژی، یک بات هوش مصنوعی بر مبنای GPT-4.0 و فایل صوتی راهنمای معلم، برای نُه واحد یادگیری از فصل چهارم کتاب حسابان پایه یازدهم رشته ریاضی-فیزیک که مربوط به مثلثات بود، در این مدل جانشانی شد. داده‌ها از طریق ثبت نظرهای دانش‌آموزان جمع‌آوری شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که در واحد‌هایی که به رسم و انتقال توابع مثلثاتی و درک عمیقی از تغییر رفتار نمودارها نیاز بود، میزان تمایل دانش‌آموزان به راهنمایی گرفتن از هوش مصنوعی پایین بود. درحالی که انجام فعالیت‌هایی که شامل محاسبه، مقایسه مقادیر مثلثاتی و ارائه توضیح بودند، تمایل دانش‌آموزان نسبت به استفاده از هوش مصنوعی بیشتر بود. نتیجه‌گیری این پژوهش این است که یکی از چالش‌های جدی برای ترکیب هوش مصنوعی با آموزش حضوریِ ریاضی، نامفهوم بودن زبان ریاضیِ بات‌های هوش مصنوعی و بیگانه بودن آن با زبانی است که محتوای کتاب‌های درسی با آن بیان شده است. همچنین، نوع محتوا، مؤلفه مهمی در اثربخشی این ترکیب است.
کلیدواژه ها
مثلثات، روش‌های یادگیری ترکیبی، هوش مصنوعی، مدل الاکارت، دانش‌آموزان پایه یازدهم رشته ریاضی-فیزیک. چت بات GPT-4.0.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی