ارزیابی درک دانش آموزان از مفهوم حد بر اساس نظریه APOS |
کد مقاله : 1454-IMEC |
نویسندگان |
ندا توانایی *1، علی خراسانی نژاد2 1بهبهان 2آموزش و پرورش بهبهان |
چکیده مقاله |
یکی از مفاهیم مهم در ریاضیات که درک آن از سوی دانش آموزان همواره با مشکلاتی همراه بوده است مفهوم حد است. یکی از روشهای متعددی که برای شناسایی مشکلات به وجود آمده در زمینه درک مفاهیم ریاضی مانند مفهوم حد وجود دارد، بررسی چگونگی تشکیل مفهوم و ساختارهایی است که دانش آموزان برای یادگیری در ذهن خود می سازند. نظریه APOS چارچوبی است که توضیح می دهد دانش آموزان چگونه با ساختن و استفاده کردن از ساختارهای مشخصی معانی مفاهیم ریاضی را می سازند. در این تحقیق که به روش توصیفی انجام گرفته است جهت بررسی درک دانش آموزان از مفهوم حد پرسش نامه ای شامل دو سؤال چهار قسمتی تشریحی بوسیله نگارندگان طراحی گردید و سنجش میزان درک دانش آموزان بر اساس نمراتی که از آزمون دریافت کردند و همچنین نوع پاسخی که به سؤالات داده اند ارزیابی شده است و پاسخ های دانش آموزان بر اساس سطوح APOS طبقه بندی گردید. نتایج نشان دارند که اکثر دانش آموزان مفهوم حد را به خوبی درک نمی کنند و در این زمینه مشکلات فراوانی دارند عملکرد ضعیف آنها حاکی از نقص در ساخت و ساز های مفهوم حد در ذهنشان می باشد. آنها سوالات روتین و رویه ای که نیازمند درک مفهومی نیست را حل می کنند و به سطح عمل یا فرآیند دست پیدا میکنند، اما به دلیل ضعف در درک مفهومی حد، از دستیابی به سطح شی و تشکیل طرحواره حد در ذهن خود عاجز می مانند. |
کلیدواژه ها |
APOS، مفهوم حد، پیوستگی، ساخت و ساز مفهوم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |