آموزش حل مسئله در ریاضیات با استفاده از نرم افزار پایتون
کد مقاله : 1453-IMEC
نویسندگان
سهیلا اسمعیل لو *، پریسا قدری ناناس
دبیر رسمی آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از دغدغه‌های عصر اکنون آموزش است که در این میان آموزش ریاضیات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. سطح پایین درگیری دانش‌آموزان با ریاضیات برای مربیان آموزش تبدیل به چالش بزرگی شده است. از طرفی آموزش عصر ما از تغییرات پیچیده‌ی جهان که با سرعت سرسام‌آور رو به جلو است، عقب مانده است و همچنان روش‌ تدریس، ارزشیابی یا حل مسئله‌ در آموزش، از صد‌ها سال پیش تاکنون تقریبا دست نخورده باقی مانده است که این نتیجه‌ای جز بی‌رغبتی دانش‌آموزان و افت شدید تحصیلی در این درس را در پی نداشته است.
با تغییر سبک زندگی انسان هر روز شاهد پررنگ شدن نقش تکنولورژی در زندگی انسان می‌شویم لذا واجب است از نقش فناوری در مقوله‌ی آموزش نیز غافل نمانیم و بایستی در کنار به کار بستن روش‌های پویاتر در آموزش ریاضیات، از استفاده از فناوری در کلاس‌های درس غافل نمانیم.
در این مقاله شرح پژوهشی ارائه شده است که در آن سعی بر استفاده از روش‌های پویا‌تر در امر آموزش حل مسئله‌ی کتاب ریاضی هفتم صورت گرفته است. به این صورت که دو کلاس هم سطح علمی انتخاب شده است. در یک کلاس، آموزش حل مسئله ابتدا با استفاده از بازی و سپس با استفاده از برنامه نویسی پایتون و در کلاس دیگر از روش سنتی ارائه‌ی درس استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش دانش‌آموزان کلاس هفتم 3 و هفتم 4 مدرسه‌ی دخترانه‌ی شاهد ام ابیها شهرستان خوی می‌باشدکه در ادامه نتیجه‌ی ارزیابی دانش‌آموزان این کلاس‌ها به منظور بررسی تاثیر‌گذاری راهبرد‌های مورد نظر صورت گرفته است.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، حل مسئله، فناوری، بازی و ریاضی، نرم‌افزار پایتون
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی