دیدگاه دانش‌آموزان دبیرستانی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در تدریس ریاضی
کد مقاله : 1452-IMEC
نویسندگان
نفیسه عمودی *1، زهرا گویا2
1ندارم
2دانشگاه شهید بهشتی
چکیده مقاله
هوش مصنوعی با مطالعه الگوهای مغز انسان و با تجزیه و تحلیل فرآیندهای شناختی ابداع شده و در سال های اخیر، بیش از تصور عمومی توسعه یافته است و حضور پررنگی در تمام ابعاد زندگی و آموزش از جمله آموزش ریاضی یافته است. هدف این پژوهش، توصیف دیدگاه های دانش آموزان دبیرستانی نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در تدریس ریاضی و حل تمرین بود. این تحقیق با رویکرد کیفی انجام شد و شرکت‌کنندگان، 32 دانش‌آموز داوطلب در پایه‌های دهم تجربی و یازدهم ریاضی بودند. داده‌های این پژوهش، از طریق مصاحبه، مشاهده و یادداشت‌های نویسنده اول حین اجرای کلاسی جمع‌آوری شد. در دبیرستانی که مطالعه انجام شد، دانش‌آموزان اجازه استفاده از ابزار تکنولوژی شخصی را نداشتند و مطالعه در خارج از ساعت رسمی کلاس انجام شد. نتایج نشان داد که دیدگاه دانش‌آموزان نسبت به استفاده از هوش مصنوعی در تدریس ریاضی، روی طیفی قرار دارد که یک سر آن، به‌کارگیری محدود و کمکی در حل تمرین و سر دیگرش تجربه مثبت نسبت به استفاده از آن و جایگزین شدن با معلم و کلاس است.
کلیدواژه ها
هوش مصنوعی، تدریس ریاضی دبیرستان، حل تمرین.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی