سیرتحولات آموزش ریاضی ایران: دوره معاصر
کد مقاله : 1451-IMEC
نویسندگان
نرگس وثوقی نژاد *1، فاطمه دلاویز2
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ریاضی، مرکز شهیدبهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه ریاضی، مرکز شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
همواره بررسی تاریخ و سیر تشکیل یک رشته می‌تواند راهگشای برنامه‌ریزی برای پیشرفت و توسعه رشته مربوطه باشد. در واقع، تاریخ گنجینه‌ای از دانش و تجربه است که می‌تواند سرآغاز کارهای بزرگ شود. مقاله حاضر به بررسی تاریخچه و نحوه تأسیس رشته آموزش ریاضی ایران پرداخته تا با کمک آن، هویت رشته آموزش ریاضی تبیین و از بانیان این رشته قدردانی شود. روش گرداوری داده به صورت مطالعه اسنادی و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با دو صاحب‌نظر رشته آموزش است. یافته‌های این مطالعه مؤید این است که تلاش برای تأسیس این رشته به‌عنوان رشته مستقل در دوره تحصیلات تکمیلی، از سال 1373 شروع و در سال 1378، به تصویب وزارت علوم و فناوری وقت رسید و اولین میزبان آن دانشگاه شهید بهشتی بود که در سال تحصیلی 1381-1380، با شش دانشجوی کارشناسی ارشد، دوره را شروع کرد و در مسیر توسعه آن، در سال 1383 دوره دکتری را با یک دانشجو، آغاز نمود.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، تاریخچه، کارشناسی ارشد، دکتری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی