شایستگی های مدلسازی دانشجومعلمان در حل یک مساله مدلسازی در آمار |
کد مقاله : 1450-IMEC |
نویسندگان |
اعظم حجازی نوقابی *1، فهیمه کلاهدوز2 1گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 ، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
با توجه به ارتباط روزافزون استفاده از ریاضیات در علوم مختلف در سراسر جهان، مدلسازی ریاضی به یکی از موضوعات برجسته در تحقیقات آموزش ریاضی تبدیل شده است. این موضوع تا آنجایی پیش رفته است که بسیاری از کشورهای جهان، مدلسازی ریاضی را به عنوان یکی از استانداردهای فرآیندی به طور مجزا در برنامه درسی ریاضی، نظر گرفته اند. از این رو، توجه به پرورش شایستگی های مدلسازی می تواند به گسترش توانایی ها در حل مسائل مدلسازی کمک کند. این تحقیق با هدف بررسی شایستگی های مدلسازی دانشجومعلمان در حل یک مساله مدلسازی آمار ارائه شده است. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی است. تعداد شرکت کنندگان 15 نفر از دانشجومعلمان هستند. نتایج نشان می دهد که عملکرد دانشجومعلمان در حل مساله مدلسازی آماری متوسط است. این مساله نشان از لزوم توجه بیشتر به پرورش شایستگی های مدلسازی در برنامه درسی مدرسه ای و دانشگاهی به ویژه در آمار دارد. |
کلیدواژه ها |
فرآیندهای مدلسازی، شایستگی های مدلسازی، آمار، دانشجومعلمان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |