شایستگی های مدلسازی دانشجومعلمان در حل یک مساله مدلسازی در آمار ‏
کد مقاله : 1450-IMEC
نویسندگان
اعظم حجازی نوقابی *1، فهیمه کلاهدوز2
1گروه ریاضی کاربردی، دانشکده علوم ریاضی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2گروه آموزش ریاضی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889 -14665 ، تهران، ایران
چکیده مقاله
با توجه به ارتباط روزافزون استفاده از ریاضیات در علوم مختلف در سراسر جهان، مدلسازی ریاضی به یکی از موضوعات برجسته در تحقیقات ‏آموزش ریاضی تبدیل شده است. این موضوع تا آنجایی پیش رفته است که بسیاری از کشورهای جهان، مدلسازی ریاضی را به عنوان یکی از ‏استانداردهای فرآیندی به طور مجزا در برنامه درسی ریاضی، نظر گرفته اند. از این رو، توجه به پرورش شایستگی های مدلسازی می تواند به ‏گسترش توانایی ها در حل مسائل مدلسازی کمک کند. این تحقیق با هدف بررسی شایستگی های مدلسازی دانشجومعلمان در حل یک مساله ‏مدلسازی آمار ارائه شده است. روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی است. تعداد شرکت کنندگان 15 نفر از دانشجومعلمان هستند. نتایج نشان ‏می دهد که عملکرد دانشجومعلمان در حل مساله مدلسازی آماری متوسط است. این مساله نشان از لزوم توجه بیشتر به پرورش شایستگی های ‏مدلسازی در برنامه درسی مدرسه ای و دانشگاهی به ویژه در آمار دارد. ‏
کلیدواژه ها
فرآیندهای مدلسازی، شایستگی های مدلسازی، آمار، دانشجومعلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی