اثربخشی اوریگامی در مقایسه با آموزش سنتی در بهبود سطح مهارتهای هندسی |
کد مقاله : 1448-IMEC |
نویسندگان |
مهدی غروی *1، علی مسلمی پور2، راضیه نادرخانی2 1کارمند رسمی آموزش و پرورش 2هیئت علمی دانشگاه |
چکیده مقاله |
تدریس هندسه بهعنوان یکی از ملموسترین بخشهای ریاضیات بهدلیل توصیف و تعامل با فضایی که در آن زندگی میکنیم، از اهمیت بسیاری برخوردار است. از سوی دیگر آموزشهای مبتنی بر اوریگامی میتواند در آموزش هندسه به دانشآموزان در تمام مقاطع سنی تأثیرگذار باشد. امروزه عملکرد ضعیف مداوم دانشآموزان در سؤالات هندسی تا حدود بسیاری به بحرانی نگرانکننده تبدیل شده است. هدف از این مقاله، بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر اوریگامی در مقایسه با آموزش سنتی و نقش آن در بهبود سطح مهارتهای هندسی دانشآموزان متوسطهی اول شهر مراوه تپه میباشد. روش آزمون به صورت پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آموزش (26 نفر) مبتنی بر اوریگامی و آموزش به روش سنتی انجام شد. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای آزمون پیشرفت هندسه داغدلن و آزمون محققساخته چهارضلعیها و زوایای داخلی و خارجی استفاده گردید. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که آموزش مبتنی بر اوریگامی در مولفههای سطح مهارتهای هندسی دانشآموزان در مقایسه با آموزش سنتی تأثیرگذاری معناداری داشتند. بنابراین، میتوان بیان نمود که هنر اوریگامی مهارتهای بصری و خلاقیت دانشآموزان را بهبود بخشیده و بر نگرش آنها نسبت به سطح مهارتهای هندسه تأثیر مثبت گذاشته است. |
کلیدواژه ها |
اوریگامی، پیشرفت تحصیلی، یادگیری، هندسه. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |