ارزشیابی ریاضی با سوالات سطح تفکر بالا و تاثیر آن بر ارتقای یادگیری
کد مقاله : 1447-IMEC
نویسندگان
فرزانه فروزانفر *، الهه امینی فر1، حمید مسگرانی2، مریم عبدالملکی3
1گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران
3دبیر رسمی آموزش و پرورش استان کردستان
چکیده مقاله
سنجش و ارزشیابی، بخش ضروری و جدایی‌ناپذیر فرآیند آموزش-یادگیری تلقی است و از طرفی یکی از چالش‌های مهم سیستم آموزش و کلاس‌های درس و علی الخصوص کلاس‌های ریاضی است. هنر طراحی و پرسیدن سوال یکی از مهارت های اساسی تدریس خوب است. در اجرای هنر تدریس خوب، یک معلم باید به سطوح پنهان دانش و آگاهی یادگیرنده برسد تا به یادگیرنده کمک کند تا به سطوح جدیدی از تفکر دست یابد. سنجشی که بتواند دانش و توانایی دانش آموزان در بکارگیری این دانش را به درستی نمایان کند، باید سطوح بالای تفکر را مورد سنجش و ارزشیابی قرار دهد. چگونگی مطالعه و یادگیری دانش‌آموزان، به طور مستقیم از ماهیت سنجش پیشرفت تحصیلی آنان تأثیر می‌پذیرد، بنابراین لازمه ورود سنجش و ارزشیابی با سوالات سطح تفکر بالا به سیستم ارزشیابی و بالطبع کلاس‌های درس و سنجش‌های کلاسی و پایانی، تغییری در روش‌های تدریس و یادگیری است. نمی‌توان انتظار داشت با همان روش‌های تدریس متداول، تغییری در روند یادگیری دانش‌آموزان اتفاق افتد و آنان آمادگی مواجهه با سنجش‌های با سوالات سطح تفکر بالا را داشته باشند. در این مقاله تلاش شده است تا به روش مروری به بررسی چیستی و چرایی سنجش و ارزشیابی با سوالات سطح تفکر بالا و تاثیر آن بر ارتقای سطح یادگیری ریاضی دانش آموزان و تعمیق یادگیری پرداخته و در ادامه نکاتی که در طراحی و بکارگیری این سنجش(چگونگی) در کلاس‌های درس لازم است مورد توجه قرار گیرد، بیان شود.
کلیدواژه ها
ارزشیابی ریاضی، ارزشیابی با سوالات سطح تفکر بالا، یادگیری عمیق.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی