بدفهمی های دانش آموزان پایه یازدهم در مبحث تابع
کد مقاله : 1442-IMEC
نویسندگان
محدثه هنرمند *1، فاطمه ملایجردی2
1معلم
2دانشجومعلم
چکیده مقاله
توابع در ریاضیات و علوم کاربردی بسیار مهم هستند. مفهوم تابع ، در سراسر ریاضیات جدید و سایر علوم و در همه سطوح از اهمیت بسزایی برخوردار است.به جرئت می توان گفت یکی از بخش های ریاضی که در سایر علوم حضور پر رنگی دارد تابع است. از همین رو یادگیری دقیق این مبحث برای دانش آموزان از هر حیث حیاتی است. به همین خاطر است که شناخت بدفهمی های دانش آموزان در این مبحث و تلاش برای رفع آنها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و می تواند سبب ارتقای یادگیری شود. در این پژوهش بدفهمی های دانش آموزان پایه یازدهم در مبحث تابع مورد بررسی قرار گرفته است.روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش ،روش میدانی بوده است .ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل 7 سوال باز پاسخ بوده است. در تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک تحلیل محتوا استفاده شده است. گروه مورد مطالعه در این پژوهش متشکل از 33 دانش آموز پایه یازدهم به عنوان نمونه در دسترس بوده اند. نتایج بدست آمده از این تحقیق نشان داد که اغلب دانش آموزان ،درک و فهم مناسبی از مفهوم تابع و برخی از مباحث مرتبط با آن ندارند و یا در به کارگیری دانسته های خود در حل مسائل ریاضی با مشکلاتی مواجه می شوند. همچنین مشاهده شد که برخی از اشتباهات دانش آموزان ناشی از دلایلی مانند فقدان دانش مفهومی ، یادگیری مبتنی بر حفظ و باور غلط دانش آموزان در کاربردی نبودن این مبحث است.
کلیدواژه ها
بدفهمی ، دانش آموزان ، تابع ، ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر