تاملی برکسرهای بزرگتر از واحد در کتب ریاضی ابتدایی، از منظررویکرد Apos
کد مقاله : 1435-IMEC
نویسندگان
علی رمضانی *1، پویا طهماسبی ورزنه1، امیرحسین اصغری ورزنه2، زه سب2
1آموزش و پرورش
2آموزش وپرورش
چکیده مقاله
تحقیقات نشان داده است که بسیاری از بچه ها ممکن است به نحوی با کسرهای بزرگتر از یک کار کنند ، اما لزوما چنین کسری را << به خودی خود>> تعیین نکرده اند. یعنی وقتی از دانش آموزان خواسته می شود که \frac{9}{7} طول را بکشند ممکن است \frac{9}{7} را به عنوان یک عدد مخلوط تفسیر کنند ویک کل و \frac{2}{7} را بکشند، بنابراین از نظر دانش آموز\frac{9}{7} بزرگتر از یک کل است که این تفسیربه معنای آن است که \frac{9}{7} به کل وبه بخش هایی از کل متکی است، که نشان نمی دهد دانش آموزان \frac{9}{7} را به عنوان یک عدد<<به خودی خود>> در نظر گرفته اند.\ نظریه Apos مدلی برای توصیف نحوه یادگیری مفاهیم ریاضی است، ازاین چارچوب برای توضیح نحوه درک ذهنی افراد از مفاهیم ریاضی استفاده می شود.آنچه در این مقاله بدان پرداخته ایم ، نحوه پیوند و اتصال بین محتوا و روش تدریس وآموزش کسرهای بزرگتر از واحد با درک ذهنی افراد از این مفهوم، بر طبق رویکرد Apos است. که نتایج بدست آمده ازمطالعه و مرور مقالات این حوزه حاکی از آن است که، درآموزش کسرهای بزرگتر از واحد در کتب درسی ایران وسایر ملل، موفقیت های چندانی حاصل نشده است ومحققین این کشورها هنوز در صدد اصلاح روش آموزش وتدوین کتب درسی خود می باشند.
کلیدواژه ها
کتب ریاضی ابتدایی ، کسر، کسر بزرگتر از واحد، رویکرد Apos
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر