نقش تحولات اجتماعی-فرهنگی در عوامل تاثیرگذارآموزش ریاضی ایران در راستای ضرورت برگزاری آزمون پیزا
کد مقاله : 1433-IMEC
نویسندگان
مرضیه بیات *1، زهرا قاسمی1، الهه امینی فر2
1ندارد
2استاددانشگاه
چکیده مقاله
دردهه های اخیر مطالعاتی که به بررسی تاثیرات اجتماعی-فرهنگی برآموزش ریاضیات می پردازند، توجه زیادی رابه خودجلب کرده اند، که درنتایج مطالعه پیزانیزمشهوداست. ایران تاکنون درمطالعه پیزاشرکت نکرده است تاچگونگی عملکرددانش آموزان ایرانی درحل مسائل دنیای واقعی(سوادریاضی)تبیین شودوبه نظرمی رسدذهنیت جامعه تاثیرگذاردرآموزش ریاضی ایران درسالهای اخیرازاهداف آموزشی بین المللی فاصله گرفته است .معنای بیان شده توسط OECD1 ،در درجه اول بر ارزش سودمندی ریاضیات، برای افراد و شکل دهی ذهنیت های دانش آموزان جهت تأیید چنین بیانی از معنا، به عنوان یک هدف آموزشی به طور صریح یا ضمنی همانطورکه باتعریف OECD از سواد ریاضی مرتبط است، به طورکلی برای جامعه تأکید می کندونهادهای اجتماعی با بازتولید گفتمان هایی که به چنین اعمالی معنا می بخشند، عمل می کنند، که به نوبه خود با توسعه هویت یا ذهنیت کسانی که در چنین نهادهایی زندگی می کنند و رشد می کنند، مرتبط است ومقاله حاضریک روش تحلیل گفتمان بامحوریت این دسته ازچارچوب های ریاضی پیزاارائه می کندوهدف درک جامعه شناسی ازروشی است که آموزش ریاضی بازتولیدمی شود.. درجامعه ایران نقش تحولات اجتماعی درتزریق معناوذهنیت افراددرگیربااموزش ریاضی بسیارپررنگ است. بنابراین درمی یابیم که معنا و ذهنیت ، مقوله های جامعه شناسی مهمی هستند که در عملکرد پدیده های اجتماعی پیچیده مانند آموزش ریاضی وشرکت درآزمون های ارزیابی بین المللی درعصرفناوریهای دیجیتالی دخیل هستندومعنای اختصاص یافته به ریاضیات به طورقابل توجهی به شاخه روبه رشدرویکردهای جامعه شناسی درتحقیقات آموزش ریاضی کمک می کند.
کلیدواژه ها
معنا،ذهنیت،پیزا،تحلیل گفتمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر