توسعه تاب آوری ریاضی از طریق زبان اول در مناطق دوزبانه |
کد مقاله : 1422-IMEC |
نویسندگان |
محسن ملکی *1، الهه امینی فر2 1گوره ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران 2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
در دورهی کنونی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان یکی از معیارهای موفقیت هر نظام آموزشی محسوب میشود. به طورکلی آموزش وپرورش، یک نظام ارتباطی است که پایه و اساس آن را زبان تشکیل میدهد و بدون زبان ارتباط مؤثر صورت نمیگیرد. افت تحصیلی دانشآموزان دوزبانه میتواند ازیک طرف با دوزبانگی آنان و از طرف دیگر با روشهای متفاوت یاددهی یادگیری ارتباط داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دوزبانگی و استفاده از زبان اول (زبان مادری) در توسعه تاب آوری ریاضی 19 دانشآموز دوزبانه در دو کلاس پایه هشتم در مقطع متوسطه اول در مدرسه شهدای روستای یِنگِجه و مدرسه حضرت زینب روستای بولاماجی در ناحیه آموزش و پرورش سُجاسرودِ شهرستان خدابندهِ استان زنجان به روش توصیفی و از نوع کیفی انجام شده است. اطلاعات لازم از طریق مشاهدات میدانی، مصاحبهها و عکسها جمعآوری و سپس با استفاده از روشهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهند که اگر زبان اول دانشآموزان دوزبانه در فرایند یاددهی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد، در ارتقای تابآوری ریاضی[1] برای چنین دانشآموزانی مفید خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
دوزبانگی، تاب آوری ریاضی، زبان اول، یادگیری ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |