توسعه تاب آوری ریاضی از طریق زبان اول در مناطق دوزبانه
کد مقاله : 1422-IMEC
نویسندگان
محسن ملکی *1، الهه امینی فر2
1گوره ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
2گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
در دوره‌‌ی کنونی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان یکی از معیارهای موفقیت هر نظام آموزشی محسوب می‌شود. به طورکلی آموزش وپرورش، یک نظام ارتباطی است که پایه و اساس آن را زبان تشکیل می‌دهد و بدون زبان ارتباط مؤثر صورت نمی‌گیرد. افت تحصیلی دانش‌آموزان دو‌زبانه می‌تواند ازیک طرف با دوزبانگی آنان و از طرف دیگر با روش‌های متفاوت یاددهی یادگیری ارتباط داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش دوزبانگی و استفاده از زبان اول (زبان مادری) در توسعه تاب آوری ریاضی 19 دانش‌آموز دوزبانه در دو کلاس پایه هشتم در مقطع متوسطه اول در مدرسه شهدای روستای یِنگِجه و مدرسه حضرت زینب روستای بولاماجی در ناحیه آموزش و پرورش سُجاسرودِ شهرستان خدابندهِ استان زنجان به روش توصیفی و از نوع کیفی انجام شده است. اطلاعات لازم از طریق مشاهدات میدانی، مصاحبه‌ها و عکس‌ها جمع‌آوری و سپس با استفاده از روش‌های مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان می‌دهند که اگر زبان اول دانش‌آموزان دوزبانه در فرایند یاددهی یادگیری مورد استفاده قرار گیرد، در ارتقای تاب‌آوری ریاضی[1] برای چنین دانش‌آموزانی مفید خواهد بود.
کلیدواژه ها
دوزبانگی، تاب آوری ریاضی، زبان اول، یادگیری ریاضی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی