روبریک؛ ضرورتی برای ارزشیابی توصیفی ریاضی |
کد مقاله : 1415-IMEC |
نویسندگان |
مرتضی مرتضوی * عضو هیات علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی |
چکیده مقاله |
با گذشت سال ها از اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدایی، شواهد حاکی از این است که معلمان همچنان برای اجرای این طرح، با چالش های متعددی از جمله ابهام در ارزش گذاری پاسخ های دانش آموزان مواجه هستند. برای بررسی عمیقتر این چالش، پژوهشی در پارادایم پژوهشهای کیفی طراحی شد و 27 دانشآموز یک کلاس درس پایه پنجم و معلم آن کلاس، به طور داوطلبانه در آن شرکت کردند. دادههای این مطالعه از طریق یک مسئله که دانشآموزان حل کردند، ارزیابیهای معلم آن کلاس و هفت معلم داوطلب دوره ابتدایی از هفت مدرسه دیگر، جمعآوری شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق کاهش نظاموار دادهها در سه مرحله صورت گرفت. نتیجه اصلی این مطالعه کیفی، یک روبریک توصیفی است که ماهیتی کیفی دارد و ویژگیهای آن، «نسبی» بودن، «منعطف» بودن، «موضوع-محور» بودن و «مبتنی بر قضاوت» معلم است که متکی بر مستندات و شواهدِ جمعآوریشده در پوشههای کار دانشآموزان است. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی، روبریک، معلمان دوره ابتدایی، محتوای ریاضی، پایه پنجم ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |