چگونه توانستم با استفاده از چرک نویس، روش مطالعه درس ریاضی در دانش آموزان را بهبود بخشم. |
کد مقاله : 1411-IMEC |
نویسندگان |
مریم اعیان منش *1، فرزانه اعیان منش2 1اداره آموزش وپرورش 2سازمان امورمالیاتی |
چکیده مقاله |
به دنبال مطرح شدن ایده ی «نوشتن برای یادگیری » به عنوان ابزاری برای ساخت فعال دانش، پژوهش های بسیاری تحت این عنوان انجام گرفت که شعار اصلی برنامه های پیشنهادی در این پژوهش ها، جاسازی تکالیف نوشتاری در سرتاسر برنامه درسی و در همه ی رشته های علمی بود.با توجه به اینکه پژوهش های معاصر از تأثیر کلی نوشتن به عنوان یک ابزارعمومی خوب برای یادگیری به سمت بررسی دقیق تر تأثیر آن در یادگیری هر رشته ی علمی تغییر جهت داده اند.از اینرو تصمیم گرفتم در تحقیق حاضربه بررسی تأثیر نوشتن بر یادگیری بهتردرس ریاضی بپردازم.در ابتدای سال تحصیلی یک نمونه ی 28 نفری دانش آموزان پایه دهم رشته علوم تجربی را از بین جامعه ی 220 نفری دانش آموزانم در دبیرستان حدیث کساء ناحیه یک ری برگزیدم . با برگزاری آزمون تشخیصی متوجه ضعف آموخته هایشان از مطالب پیش نیاز کتاب ریاضی(1) شدم. برای حل این مشکل راهکارهایی ارائه و از میان آن ها با توجه به اثربخشی و زودبازدهی، روش چرک نویس را برگزیده وبا اجرای عملی در یک جلسه درسی، اهمیت آن را به دانش آموزان نشان دادم. اجرای این روش به خوبی توسط دانش آموزان در طی سال ادامه یافت. نتایج امتحانات ترم اول تأثیرمثبت این روش را بر یادگیری مطلوب ریاضی آشکارتر ساخت. |
کلیدواژه ها |
چرک نویس، نوشتن برای یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |