نقش برنامه تقویتی هوش کلامی و فناوری نوین هوش مصنوعی در ارتقای توانایی حل مسئله ریاضی |
کد مقاله : 1408-IMEC |
نویسندگان |
مریم بهاءلو *، زهرا چوپانی آموزگار دوره دوم ابتدایی |
چکیده مقاله |
با توجه به این که امروزه هوش مصنوعی و فناوریهای نو در نظام های آموزشی، میتوانند به بهبود و ارتقای کیفیت آموزش و یادگیری منجر شوند و همچنین به منظور تقویت هوش کلامی و ارتباط درک مفاهیم ریاضیات در حلمسئله ریاضی، پژوهشی با عنوان «هوش کلامی و ریاضی» برای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در یک دبستان در یکی از شهرهای مرکزی ایران، طراحی و اجرا شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی بود و در آن، شش دسته سوال کلیدی با رویکرد تلفیق هوش کلامی و ریاضی تدوین شدند و به مدت شش هفته، دانشآموزان روی آنها کار کردند. . تعداد شرکتکنندگان 28 نفر بود و دادههای پژوهش از طریق راهحلهای مکتوب و بازخوردهای شفاهیِ دانشآموزان در کلاس، جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادکه با وجودی که دانشآموزان نسبت به محتوای کتاب درسی و حل مسائل آن کمتر علاقه نشان میدادند، ولی برای حل سوالات تلفیقی هوش کلامی و ریاضی که در زنگ مکمل ارائه میشد، اشتیاق داشتند. پس از پایان این طرح، به استناد ارزیابی مسئولان مدرسه و معلم همکار پژوهشگر، ارتقای توانایی حل مسئله ریاضی در دانشآموزان پایه چهارم، مشهود و معنادار بود. |
کلیدواژه ها |
هوش کلامی، مسائل کلیدی، حل مسئله ریاضی، رویکرد تلفیقی، هوش مصنوعی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |