چالش‌های آموزشی از مفهوم مبحث حد
کد مقاله : 1403-IMEC
نویسندگان
سیده بتول حسینی زری *1، شهربانو فرخ2، نغمه مریوانی1
1آموزش و پرورش
2دبیر ریاضی
چکیده مقاله
بخش مهمی از درک و تفکر دانش‌آموزان از ریاضیات از طریق تجسم شکل می‌گیرد. مفهوم "حد" به دلیل ارتباط آن با بسیاری از مفاهیم دیگر از جمله بی‌نهایت بزرگ و بی‌نهایت کوچک، پیوستگی، مشتق و انتگرال در ریاضیات از جایگاه خاصی برخوردار است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان در درک این مفهوم با مشکلات و چالش‌هایی روبرو هستند. به نظر می‌رسد تکیه بر آموزش رویه‌ای می‌تواند یکی از عوامل موثر بر این امر باشد. تحقیق حاضر در پی آن است که تاثیر آموزش مفهوم "حد" به کمک رویکرد تجسم محور بر درک کلامی و نمادی و توانایی فضایی آنها را بررسی کند و همچنین به بررسی بدفهمی‌های دانش‌آموزان در مورد مفهوم حد پرداخته است. در این تحقبق با مطالعه منابعی مانند اقدام پژوهی های مرتبط سال‌های گذشته در مرکز تحقیقات، اینترنت، کتابها ونظرات برخی از همکاران هم رشته ای و صاحبان نظر در این مدرسه و مدارس دیگر استفاده شده است. بعد از انجام این اقدامات واعتبار بخشی به راه حل ها از جمله دادن تکالیف و نمونه سوالات مرتبط با مفاهیم اولیه و کلیدی مبحث ، تجزیه و تحلیل نتایج آزمون ها ، به اجرای آن ها مبادرت ورزیدم. نتایج بدست آمده شامل ، ارزشیابی‌های مستمر و ارزش دادن به آن‌ها، اطلاع معلم از مشکلات و بدفهمی‌های دانش‌آموزان می‌باشد.
کلیدواژه ها
تابع، بدفهمی، پیشرفت، مفهوم حد، محور، توانایی فضایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی