مدلسازی ریاضی و حل مسئله |
کد مقاله : 1401-IMEC |
نویسندگان |
علی ملخاصی *1، مهسا عزتی2، سوگند بهاری3، زینب علیزاده3 1دانشگاه فرهنگیان- دانشکده ریاضی 2دانشجوی کارشناسی آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران 3دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ریاضی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران |
چکیده مقاله |
بیان مسئله در قالب یک مدل ریاضی، گامی مهم در بکارگیری عملیِ دانش محتوایی است. حل مسئله بخصوص در حیطه ریاضی یا موقعیتهای زندگی روزمره در تکامل و توسعهی تواناییهای فراگیران اهمیت خاص خود را دارد تا حدی که میتوان گفت حل مسئله قلب ریاضیات است. یکی از روشهای حل مسئله، مدلسازی ریاضی است. بنابراین برای بدست آوردن مدل ریاضی یک مسئله به منظور حل آن متناسب با اقضائات آن مسئله باید انواع مدلسازی ریاضی مطالعه شوند؛ چون توصیف اولیة مسائل، اغلب مبتنی بر بیان مجموعهای از گزارههای منطقی و تعبیة آنها در یک مدل ریاضی است و استفاده یاد دهندگان از فعالیتهای مدلسازی، برای علاقهمندکردن فراگیران به درس ریاضی ضرورت و اهمیت پیدا میکند. لذا در این مقاله، ضمن بیان انواع مدلسازی ریاضی به مطالعه رابطه بین فرآیند حل مسئله و مدل ریاضی میپردازیم. لذا در این مقاله، ضمن بیان انواع مدلسازی ریاضی به مطالعه رابطه بین فرآیند حل مسئله و مدل ریاضی میپردازیم. |
کلیدواژه ها |
آموزش ریاضی، مسئله، مدلسازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |