چالش های ارزشیابی ریاضیات از دیدگاه دبیران ریاضی
کد مقاله : 1395-IMEC
نویسندگان
موسی الرضا امانی *، فائقه محسن زاده
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
آزمون های کتبی ریشه در فرهنگ و تاریخ کشورهای جنوب شرق آسیا دارد و سپس در کشورهای غربی رواج یافته و حال شاهد غلبه آزمون های کتبی غربی در سایر نقاط جهان هستیم هر چند همگان به غیر عادلانه و ناکارامد بودن آزمون های کتبی سراسری در ارزشیابی ریاضی واقف هستند ولی به جهت ملاحظات سیاسی و اقتصادی همچنان این آزمون ها به عنوان مقرون به صرفه ترین آزمون ها با ادعای ایجاد فرصت های برابر برای ریاضی بکار می روند و در واقع ، ابزار کلیدی پاسخ گویی آموزشی برای مدارس تلقی می شود ، در پژوهش حاضر به بررسی تاریخچه آزمون های کتبی پرداخته شده است این پژوهش از نوع توصیفی و با نمو.نه گیری هدفمند از بین دبیران ریاضی از طریق پرسش نامه و مصاحبه انجام گردید در ابتدا پیشینیه آزمون های کتبی در نقاط مختلف جهان و دیدگاه های منتقدان و اعتراضات علیه آنها بررسی، سپس داده های حاصل از شرکت کنندگان بحث و نتیجه گیری شده است یافته های این پژوهش حاکی از آن دارد که آزمون های کتبی بیشترین ابزار مورد استفاده در ارزشیابی ریاضی دبیرستان و نیز تقلب و کمبود وقت آزمون مهمترین چالش های ارزشیابی از دید دبیران است و در نهایت برای تصمیم گیرندگان برنامه ریاضی دبیرستان پیشنهاداتی در خصوص کاهش حجم مطالب انتزاعی و افزایش مثال های منطبق بر ریاضی واقعیت مدار ، بازنگری در تاثیر آزمون های کتبی نهایی در جهت تعمیق یادگیری در سایه واقعی شدن ابزارهای ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی ارائه شده است.
کلیدواژه ها
ارزشیابی ریاضی، آزمون های کتبی ، تضمین کیفیت ، ریاضی واقعیت مدار، پاسخ گویی مدارس
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر