چالش های ارزشیابی ریاضیات از دیدگاه دبیران ریاضی |
کد مقاله : 1395-IMEC |
نویسندگان |
موسی الرضا امانی *، فائقه محسن زاده آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
آزمون های کتبی ریشه در فرهنگ و تاریخ کشورهای جنوب شرق آسیا دارد و سپس در کشورهای غربی رواج یافته و حال شاهد غلبه آزمون های کتبی غربی در سایر نقاط جهان هستیم هر چند همگان به غیر عادلانه و ناکارامد بودن آزمون های کتبی سراسری در ارزشیابی ریاضی واقف هستند ولی به جهت ملاحظات سیاسی و اقتصادی همچنان این آزمون ها به عنوان مقرون به صرفه ترین آزمون ها با ادعای ایجاد فرصت های برابر برای ریاضی بکار می روند و در واقع ، ابزار کلیدی پاسخ گویی آموزشی برای مدارس تلقی می شود ، در پژوهش حاضر به بررسی تاریخچه آزمون های کتبی پرداخته شده است این پژوهش از نوع توصیفی و با نمو.نه گیری هدفمند از بین دبیران ریاضی از طریق پرسش نامه و مصاحبه انجام گردید در ابتدا پیشینیه آزمون های کتبی در نقاط مختلف جهان و دیدگاه های منتقدان و اعتراضات علیه آنها بررسی، سپس داده های حاصل از شرکت کنندگان بحث و نتیجه گیری شده است یافته های این پژوهش حاکی از آن دارد که آزمون های کتبی بیشترین ابزار مورد استفاده در ارزشیابی ریاضی دبیرستان و نیز تقلب و کمبود وقت آزمون مهمترین چالش های ارزشیابی از دید دبیران است و در نهایت برای تصمیم گیرندگان برنامه ریاضی دبیرستان پیشنهاداتی در خصوص کاهش حجم مطالب انتزاعی و افزایش مثال های منطبق بر ریاضی واقعیت مدار ، بازنگری در تاثیر آزمون های کتبی نهایی در جهت تعمیق یادگیری در سایه واقعی شدن ابزارهای ارزشیابی متناسب با اهداف آموزشی ارائه شده است. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی ریاضی، آزمون های کتبی ، تضمین کیفیت ، ریاضی واقعیت مدار، پاسخ گویی مدارس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |