نقش دانش تاریخ در آموزش ریاضی |
کد مقاله : 1391-IMEC |
نویسندگان |
رضا معینی رودبالی * استادیار گروه آموزش الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
توجه به رویکرد بین رشته ای در علوم مختلف در جهان امروز و بهره گیری از دستاوردهای آنها می تواند نقشی مهم در پژوهش های مختلف باشد. در علوم پایه که شامل رشته هایی چون فیزیک، شیمی، ریاضیات و .. می باشد از جمله مواردی که می تواند به علاقه مندی دانشجومعلمان بینجامد، آگاهی آنان از سیر تاریخی این رشته ها و نقش دانشمندانی که به عنوان مفاخر در این مورد سهم بی بدیلی داشته اند، می باشد. بنابراین در مقاله حاضر به دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال می باشیم که اساتید دانش تاریخ چگونه می توانند به آگاهی بخشی دانش ریاضیات در دانشجومعلمان رشته های علوم پایه مدد رسانند؟ یافته ها حکایت از آن دارد که استاد با مطالعات دامنه دار تاریخی و انتقال یافته ها و کنشگری ریاضیدانان برجسته ایران و جهان اسلام از دیرباز تا امروز می تواند به علاقه مند نمودن آنان به دانش ریاضی کمک نماید. تعامل تاریخی ریاضیات با دانش نجوم، جغرافیا، فیزیک و نقش و تعامل دانشمندان این علوم در ازمنه مختلف و ارائه منابع اعم از دست اول و پژوهشی و همچنین برگزاری کارگاههای آموزشی از سوی اساتید و دانشجویان تاریخ و ریاضیات و ارائه کلیپهای آموزشی در مورد سیرتحولات تاریخی دانش ریاضی در ازمنه مختلف، در این راه بسیار حائز اهمیت می باشد. |
کلیدواژه ها |
دانش ریاضیات، علم تاریخ، آموزش ریاضیات، دانش محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |