راهنمای عملی الگوی تدریس مرحله به مرحله تابع چند ضابطهای بر مبنای تکالیف مفهومی محور |
کد مقاله : 1379-IMEC |
نویسندگان |
مریم عبدالهیان *، زینب عبدالهیان دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
دنیای امروز، دنیای تحولات شگرف و انفجار اطلاعات است. تغییرات اساسی در کتابهای درسی گامی مهم در راستای این تحولات است. ما به عنوان تربیتکنندگان این نسل همسو با این تغییرات باید آموزش را در سطح و شکلی ارائه دهیم که دانشآموز را به چالش برانگیزد و در مواجه با یک مسأله بداند از کجا و چگونه شروع و با کدام روش مسأله را حل کند. یکی از راههای مؤثر ارائه تکالیف مفهومی و در جهت آموزش بوده نه صرفاً ارزشیابی. در مورد محتواهای سخت و پیچیده استفاده از تدریس مرحله به مرحله بسیار مؤثر است، به این شیوه که موضوع را به واحدهای کوچکتر تقسیم کرده و تدریس را برای هر واحد با رعایت پیشنیازهای لازم انجام داد. هدف از این پژوهش ارائه مدلی در جهت تدریسی کارآمد، با اجرای الگوی تدریس مرحله به مرحله بر مبنای ارائه تکالیف مفهومی محور است. جامعه آماری شامل 31 نفر از دانشآموزان دهم تجربی بود و برای نمونه-گیری از روش سرشماری استفاده شد. روش پژوهش از نوع توصیفی میباشد که از تجربیات زیسته نویسندگان مقاله در حوزه آموزش ریاضی و همچنین تبادل تجربه جمعی از معلمین استفاده شده است. برای اجرای پژوهش طبق روال کتاب تدریس انجام و برای بازخورد از یادگیری دانشآموزان تکلیفی طراحی و اجرا شد. در روند اجرا و تحلیل تکلیف نویسندگان مقاله متوجه ضعف دانشآموزان در حل مسائل تابع چند ضابطهای شدند. برای رفع این مشکل ایدهی الگوی تدریس مرحله به مرحله تابع چند ضابطهای مطرح و راهنمای عملی برای تدریس این موضوع در سالهای بعدی ارائه شد. |
کلیدواژه ها |
تدریس مرحله به مرحله، تابع چند ضابطهای، تکالیف مفهومی، یادگیری مفهومی، آموزش ریاضی، بدفهمی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |