چالش‌های آموزش آمار و احتمال و تنش‌های بین تفکرهای ریاضی، احتمالی و آماری
کد مقاله : 1372-IMEC
نویسندگان
عارفه فرامرزی *1، مهدی شمس2
1دانشجو دانشگاه فرهنگیان(آموزش و پرورش)
2گروه آمار کاشان
چکیده مقاله
در این مقاله اهمیت آموزش آمار و احتمال در مدارس مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد. در این میان برخی تنش‌ها بین تفکرهای ریاضی، احتمالی و آماری معرفی می‌شود. در پایان به برنامه‌ی درسی مدرسه و تربیت معلمان برای آموزش آمار و احتمال اشاره می‌شود.آمار به‌طور فزاینده‌ای برای همه‌ی سطوح شهروندان اهمیت دارد. استفاده از داده‌ها توسط کسانی که تصمیم‌گیری می‌کنند و کسانی که این تصمیمات را اجرا می‌کنند لزوماً تحت تأثیر تجربیات یادگیری آمار است. تنوع تجربه‌ها در آموزش آمار در کشور-های جهان نشان‌دهنده‌ی اهمیت آن است. بنابراین تغییر تمرکز در آمار از محاسبات به استنباط و مفهوم‌سازی مجدد آموزش آمار امری ضروری است. این مفهوم‌سازی مجدد علاوه بر تغییرات در روش‌های تدریس، باید در مبانی آموزش آمار نیز لحاظ شود.به‌طور کلی در آموزش آمار و احتمال عواملی چون تدریس معلمان، آموزش معلمان، استفاده از فناوری، ارائه‌ی پروژه و ارزشیابی مستمر دانش‌آموزان موثر هستند و زمینه‌ساز سوالاتی در خصوص مشکلات جاری در آموزش آمار مانند نگرش معلمان، شیوه‌های فعلی، آموزش و توانمند‌سازی معلمان خواهند شد
کلیدواژه ها
سواد آماری، آموزش آمار و احتمال، برنامه‌ی درسی، تربیت معلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر