تأثیر بازنمایی‌های چندگانه بر اساس مدل لش برکاهش بدفهمی‌های دانش‌آموزان پایه هشتم در موضوع بردار و مختصات
کد مقاله : 1369-IMEC
نویسندگان
آیناز احدیان *1، ملوک حبیبی1، رضا حیدری قزلجه2
1دانشگاه فرهنگیان
2دانشگاه فرهنگیان تهران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی بازنمایی‌های چندگانه بر کاهش بدفهمی دانش‌آموزان دختر پایه هشتم در درس بردار و مختصات به انجام رسید.این پژوهش از بعد هدف کاربردی است. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه و استفاده از پرسشنامه در دو مرحله قبل و بعد از مداخله متغیر مستقل در هر گروه است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1807 نفر از دانش‌آموزان دختر پایه هشتم دبیرستان‌های متوسطه اول شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس با تعداد 60 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در این پژوهش متغیر مستقل روش بازنمایی‌های چندگانه بر اساس مدل لش و متغیر وابسته میزان بدفهمی دانش‌آموزان در درس بردار و مختصات است که با استفاده از آزمون‌های محقق ساخته سنجیده می‌شود. پس از تأیید روایی به روش CVR و پایایی آزمون ریاضی محقق ساخته به روش آلفای کرونباخ و اجرای پیش آزمون، بدفهمی‌های دانش‌آموزان در پنج دسته بازخوانی یک طرحواره نامناسب، مداخله یادگیری جدید در طرحواره قبلی،مداخله طرحواره پیشین در یادگیری جدید و تشابه یک واژه ریاضی با واژه ای در زبان عامیانه و بیش تعمیمی قرار گرفت. سپس یک کلاس به شیوه‌ی آموزش بازنمایی‌های چندگانه؛ گفتاری، نوشتاری، تصویری و دست ورزی و یک کلاس به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کیفی و کمی نشان داد که استفاده از بازنمایی‌های چندگانه در کاهش بدفهمی‌های دانش‌آموزان پایه هشتم در موضوع بردار و مختصات تأثیر دارد.
کلیدواژه ها
بازنمایی‌های چندگانه، مدل لش، بدفهمی، بردار، مختصات
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر