تأثیر بازنماییهای چندگانه بر اساس مدل لش برکاهش بدفهمیهای دانشآموزان پایه هشتم در موضوع بردار و مختصات |
کد مقاله : 1369-IMEC |
نویسندگان |
آیناز احدیان *1، ملوک حبیبی1، رضا حیدری قزلجه2 1دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثربخشی بازنماییهای چندگانه بر کاهش بدفهمی دانشآموزان دختر پایه هشتم در درس بردار و مختصات به انجام رسید.این پژوهش از بعد هدف کاربردی است. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه و استفاده از پرسشنامه در دو مرحله قبل و بعد از مداخله متغیر مستقل در هر گروه است. جامعه آماری این پژوهش شامل 1807 نفر از دانشآموزان دختر پایه هشتم دبیرستانهای متوسطه اول شهرستان ورامین در سال تحصیلی 1403-1402 است. نمونه گیری به روش نمونه گیری در دسترس با تعداد 60 نفر انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. در این پژوهش متغیر مستقل روش بازنماییهای چندگانه بر اساس مدل لش و متغیر وابسته میزان بدفهمی دانشآموزان در درس بردار و مختصات است که با استفاده از آزمونهای محقق ساخته سنجیده میشود. پس از تأیید روایی به روش CVR و پایایی آزمون ریاضی محقق ساخته به روش آلفای کرونباخ و اجرای پیش آزمون، بدفهمیهای دانشآموزان در پنج دسته بازخوانی یک طرحواره نامناسب، مداخله یادگیری جدید در طرحواره قبلی،مداخله طرحواره پیشین در یادگیری جدید و تشابه یک واژه ریاضی با واژه ای در زبان عامیانه و بیش تعمیمی قرار گرفت. سپس یک کلاس به شیوهی آموزش بازنماییهای چندگانه؛ گفتاری، نوشتاری، تصویری و دست ورزی و یک کلاس به روش سنتی تحت آموزش قرار گرفتند. نتایج تحلیل کیفی و کمی نشان داد که استفاده از بازنماییهای چندگانه در کاهش بدفهمیهای دانشآموزان پایه هشتم در موضوع بردار و مختصات تأثیر دارد. |
کلیدواژه ها |
بازنماییهای چندگانه، مدل لش، بدفهمی، بردار، مختصات |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |