مراحل آموزش جمع در پایه اول و دوم و نحوه انتزاعی شدن آن
کد مقاله : 1365-IMEC
نویسندگان
مریم حسن زاده رستمی *1، فاطمه زابل2
1مدرس حق التدریس دانشگاه فرهنگیان استان فارس، مرکز آموزش عالی زینب کبری س کازرون
2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
آموزش جمع از مهم‌ترین مباحث ریاضیات است که در پایه‌های ابتدایی به دانش‌آموزان، آموزش داده می‌شود. آموزش جمع به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مهارت‌های پایه‌ای ریاضیاتی را یاد گرفته و از آن برای حل مسائل در زندگی روزمره و در فعالیت‌های متفاوت خود استفاده کنند. هدف پژوهش حاضر، مطالعه‌ی مراحل آموزش جمع در پایه‌های اول و دوم و نحوه‌ی انتزاعی شدن آن می‌باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش کتابخانه‌ای است. جامعه آماری کتاب‌های ریاضی دوره‌ی اول ابتدایی، مقالات و کتب مرتبط می‌باشد. یافته‌های پژوهش نشان داد، اصل اساسی در یادگیری جمع، شمارش است. شمارش رو به جلو و سپس رو به عقب، دوتا دوتا، سه‌تا سه‌تا و ...پنج‌تا پنج‌تا ... . در کنار شمارش، آموزش جمع از مراحل ساده شروع و تا مراحل پیچیده‌تر ادامه یافته، که در هر مرحله با استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند چینه، چوب ‌خط، شکل، محور و ... به تکرار و تقویت این مفاهیم پرداخته شده است.
کلیدواژه ها
عملیات ریاضی، مراحل انجام عمل جمع، جمع اساسی، جمع فرآیندی، جمع تکنیکی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر