مراحل آموزش جمع در پایه اول و دوم و نحوه انتزاعی شدن آن |
کد مقاله : 1365-IMEC |
نویسندگان |
مریم حسن زاده رستمی *1، فاطمه زابل2 1مدرس حق التدریس دانشگاه فرهنگیان استان فارس، مرکز آموزش عالی زینب کبری س کازرون 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
آموزش جمع از مهمترین مباحث ریاضیات است که در پایههای ابتدایی به دانشآموزان، آموزش داده میشود. آموزش جمع به دانشآموزان کمک میکند تا مهارتهای پایهای ریاضیاتی را یاد گرفته و از آن برای حل مسائل در زندگی روزمره و در فعالیتهای متفاوت خود استفاده کنند. هدف پژوهش حاضر، مطالعهی مراحل آموزش جمع در پایههای اول و دوم و نحوهی انتزاعی شدن آن میباشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش پژوهش کتابخانهای است. جامعه آماری کتابهای ریاضی دورهی اول ابتدایی، مقالات و کتب مرتبط میباشد. یافتههای پژوهش نشان داد، اصل اساسی در یادگیری جمع، شمارش است. شمارش رو به جلو و سپس رو به عقب، دوتا دوتا، سهتا سهتا و ...پنجتا پنجتا ... . در کنار شمارش، آموزش جمع از مراحل ساده شروع و تا مراحل پیچیدهتر ادامه یافته، که در هر مرحله با استفاده از وسایل کمک آموزشی مانند چینه، چوب خط، شکل، محور و ... به تکرار و تقویت این مفاهیم پرداخته شده است. |
کلیدواژه ها |
عملیات ریاضی، مراحل انجام عمل جمع، جمع اساسی، جمع فرآیندی، جمع تکنیکی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |