بررسی تطبیقی ریاضی پایه سوم کشورهای ترکیه، آذربایجان، عربستان، عراق، کرهجنوبی و ایران |
کد مقاله : 1358-IMEC |
نویسندگان |
مونا اسمعیلی دهج *1، فائزه سهرابی1، مریم السادات نورانیان2 1دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان 2دانشگاه فرهنگیان یزد |
چکیده مقاله |
این مقاله به بررسی و تحلیل محتوای کتب ریاضی سوم ابتدایی در کشورهای ایران و همسایگانش با یک کشور پیشرو در آموزش و پرورش میپردازد. اهداف این مطالعه شامل تحلیل محتوای کتب، شناسایی تفاوت ها و تشابه های موجود در محتوای این کتب و ارائه پیشنهادات برای بهبود آموزش ریاضی در کشورمان است. این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا و استنباط استقرایی به بررسی دروس اصلی ریاضی، روش های آموزش ارائه شده در کتاب های مذکور، نکات مثبت و منفی و نکات قابل بهبود، پرداخته است. دادهها، با استفاده از اسناد و اطلاعات موجود در پایگاههای رسمی دولتی و نشریات مرتبط با موضوع تحقیق در بازه زمانی 2024-2023 جمعآوری شده و بر اساس روش توافق و اختلاف استوارت میل تحلیل گردیدهاست. نتایج این تحقیق نشان میدهد که در برخی از کشورها، محتوای کتب ریاضی سوم ابتدایی بیشتر به توسعه مهارتهای ابتدایی و مهم ریاضی میپردازد، در حالی که در برخی دیگر از کشورها بیشتر به حل مسائل و تقویت تفکر منطقی فکر میکند. این تحلیل میتواند به بهبود آموزش و یادگیری ریاضی در این کشورها کمک کند و ایدهها و روشهای کارآمد تدریس ریاضی را به اشتراک بگذارد، همچنین نتایج این تحلیل نشان میدهد که محتوای کتب ریاضی در این کشورها برخی از نواقص و اشکالات را دارند که میتوانند تأثیرات منفی بر روی فرایند یادگیری دانشآموزان داشته باشند. از این رو، توصیه میشود که محتوای کتب ریاضی در راستای ارتقای کیفیت و کارآیی آموزشی اصلاح و بهبود شود. |
کلیدواژه ها |
ریاضیات، پایه سوم ابتدایی، تحلیل محتوا، بررسی تطبیقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |