نگاهی نو به اثبات در درس هندسه رشته ریاضی- فیزیک: اثبات فیزیکی قضایای هندسه متوسطه
کد مقاله : 1354-IMEC
نویسندگان
حسین تیموری فعال *1، شکوه شاه بیگ2
1گروه رایانه، دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، دانشگاه علامه طباطبائی
2گروه ریاضی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده مقاله
متاسفانه درس هندسه در نظام آموزشی متوسطه رشته ریاضی- فیزیک، به دلیل عدم توجه به ساختار شهودی آن و زمان بسیار اندک آموزش آن مورد غفلت قرار گرفته است. تغییر زمان تدریس نیاز به همفکری معلمان، اساتید و سیاست‌گذاران نظام آموزشی کشوردارد و بی شک به زمان زیادی برای رسیدن به یک برنامه منسجم و پایدار نیاز دارد. اما می‌توان با برخی ایده‌های خلاقانه که از دل کلاس درس برآمده باشد، تا حدودی به آموزش کارآمدتر آن کمک کنیم. در این نوشتار برآنیم تا با بدیهی و شهودی ساختن اثبات برخی از قضایای مهم هندسه با استفاده از لنز فیزیک دبیرستانی و تعمیم آن‌ها، گامی موثر در این جهت برداشته باشیم. بدین منظور، چندین قضیه مهم هندسه متوسطه نظیر قضیه مماس و قاطع بر بیضی، قضیه سوا، قضیه فیثاغورٍث و غیره را بیان نموده و اثبات آن ها را با استفاده از قوانین مهم فیزیک نظیر اصل بقای انرژی و اصل کمینه انرژی پتانسیل ارائه (طرح اثبات) می دهیم.
کلیدواژه ها
هندسه دبیرستانی، ساختار شهودی، اثبات، اصل بقاء انرژی، اصل کمینه انرژی پتانسیل .
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر