ارزیابی درس ریاضی با بازیهای میدانی |
کد مقاله : 1350-IMEC |
نویسندگان |
فاطمه عسکری *1، ساناز سلاجقه2 1اداره کل آموزش و پرورش 2دانشجو معلم |
چکیده مقاله |
بازی تاثیر مستقیم بر افکار دانش آموزان داشته و رابطه معناداری با یادگیری ریاضیات و توانایی حل مسئله دارد. ارزشیابی مبتنی بر بازی، یکی از بهترین اقدامات برای کاهش نگرانی دانش آموزان، ایجاد تعادل روانی در سطح کلاس، افزایش انگیزه، ارزشیابی دقیق آموختهها در موقعیتهای واقعی و کاربردی کردن مطالب آموختهشده میباشد. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر استفاده از بازی بر ارزشیابی درس ریاضی دانش آموزان مقطع ابتدایی و ارائه یک بازی میدانی – هیجانی برای ارزشیابی درس ریاضی است. پژوهش از نوع توصیفی- اسنادی بوده و با توجه به نظرات اندیشمندان این عرصه به رشته تحریر درآمده است . روش جمع آوری اطلاعات این مقاله به صورت کتابخانهای میباشد. جامعه پژوهشی شامل کلیه منابعی است که در زمینه آموزش و ارزشیابی ریاضی مبتنی بر بازی وجود دارد و منابعی که در دسترس پژوهشگران قرار گرفته است، به عنوان نمونه در نظر گرفته شده. نتایج به دست آمده حاکی از این بود که بازی بخش مهم جنبش و تحرک و خمیر مایه تفکر است و موجب رشد ذهنی و اجتماعی انسان میگردد و با توجه به ضرورت و اهمیت ارزشیابی به عنوان یکی از مهمترین حلقههای یاددهی – یادگیری در کلاس درس برای پیشبرد برنامههای آتی معلم و دانش آموز و عدم علاقه دانش آموزان به آزمونهای استرسزا، بهتر است گاهی اوقات رویکرد ارزشیابی کلاسی خود را به بازی محوری تغییر داده تا اثربخشی شگرف آن را متوجه شویم. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی، آموزش، ریاضی، بازی، مقطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |