نقش هوش مصنوعی در فرایندآموزش ریاضی(فرصت ها و چالش ها) از نگاه معلمان |
کد مقاله : 1348-IMEC |
نویسندگان |
احمد واشقانی فراهانی *1، آوا هداوند2، ژامک جعفری مرندی2 1اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی 2اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی |
چکیده مقاله |
درعصر حاضر نظام های آموزشی تحولات عمیقی را تجربه می کنند و یکی از علل اصلی این تغییر و تحولات، پدیده فراگیر رسانه ها و تنوع تکنولوژی هاست و توسعه سریع این گونه فناوری ها در دهه های اخیر، تأثیرات عمیقی بر انواع فرایندهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی جوامع داشته است. امروزه، نقش هوش مصنوعی به عنوان یکی از عوامل کلیدی در بهبود و ارتقاء فرآیند آموزش و یادگیری به شدت اهمیت یافته است. یکی از حوزه های اثر هوش مصنوعی، تغییرات کیفی آموزش وپرورش در سراسر جهان است. هدف این پژوهش بررسی نقش هوش مصنوعی در بهبود کیفیت فرایند آموزش ریاضی و بررسی فرصت ها و چالش های پیش روی آن از نگاه معلمان ریاضی است که به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش معلمان ریاضی استان مرکزی است که یک نمونه 100 نفری به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده ها به روش مصاحبه و پرسشنامه، تحلیل داده ها با روش مضمون یابی و کدگذاری باز و محوری با نرم افزار انجام شد. یافته ها نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی در آموزش ریاضی در هشت کد محوری موجب بهبود کیفیت آموزش ریاضی و در چهار کد محوری چالش هایی را برای استفاده کنندگان به همراه دارد. این محورها در بخش یافته های مقاله ارائه شده و نتیجه کلی این است که از نظرمعلمان ریاضی، هوش مصنوعی به عنوان یک بازوی مساعد، تاثیر مثبتی بر کیفیت فرایند آموزش ریاضی و مولفه های مختلف آن دارد. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، آموزش ریاضی، معلمان ریاضی، کیفیت تدریس ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |