اثربخشی آموزش مهارتهای ادراکی – حرکتی بر عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال ریاضی |
کد مقاله : 1336-IMEC |
نویسندگان |
فرزانه داوری *1، احسان عباس زاده دهجی2 1گروه آموزش تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران 2کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) ، اصفهان، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ادراکی – حرکتی بر بهبود عملکرد ریاضی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال ریاضی در شهر رفسنجان بود. روش تحقیق نیمه تجربی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال ریاضی شهر رفسنجان در سال تحصیلی 96-1395 بود که 40 دانش آموز دارای اختلال ریاضی شناسایی شده، و پس اجرای پیش آزمون بصورت تصادفی در دو گروه 20 نفری (20 نفر گروه کنترل، 20 نفر گروه آزمایش) جایگزین شدند. سپس گروه آزمایش به مدت6 هفته، 3 روز در هفته و هر جلسه به مدت 45 دقیقه مهارتهای ادراکی – حرکتی را در کنار آموزش رسمی ریاضی دربافت کردند اما گروه کنترل فقط آموزش رسمی ریاضی دربافت کردند و پس از اتمام دوره آموزش گروه آزمایش پس آزمون در هر دو گروه اجراء شد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون کی مت ایران (1380) بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس با نرم افزار spss23 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های ادراکی – حرکتی بر یادگیری بهتر مفاهیم اساسی، عملیات ریاضی و کاربرد مفاهیم ریاضی دانش آموزان پسر پایه سوم ابتدایی دارای اختلال ریاضی تاثیر معنی داری دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از تحقیق می توان گفت یکی از راهکارهای بهوبود عملکرد ریاضی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی، آموزش مهارتهای ادراکی – حرکتی به آنها می باشد. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای ادراکی – حرکتی، آموزش ریاضی، عملکرد ریاضی، اختلال ریاضی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |