تاثیر نرم افزار فلوگوریتم بر یادگیری مباحث حجم و معادله های خطی ریاضی دانش آموزان با رویکرد استم |
کد مقاله : 1327-IMEC |
نویسندگان |
فایزه فلاحت1، سمیه بخشی زهرایی *1، سمیه خوارزمی2 1آموزش و پرورش 2آموزش و گرورش |
چکیده مقاله |
هدف از انجام پژوهش حاضر تأثیر نتایج یاددهی-یادگیری بر اساس دو روش تدریس تلفیقی (استم) درس ریاضی به کمک نرم افزار فلوگوریتم و بدون آن در ریاضیات دوره متوسطه اول بوده است. بدین منظور دو فصل از کتاب ریاضی متوسطه اول به عنوان بخش های مورد آزمایش انتخاب شدند که شامل خط و معادله های خطی فصل 6 و حجم در فصل 8 ریاضی نهم می باشند. این مباحث با توجه به تاثیر نرم افزار فلوگوریتم در درک مفاهیم مختلف ریاضی انتخاب شدند .در ادامه تاثیر این نرم افزار به عنوان متغیری مستقل با دو سطح تدریس به شیوه استفاده از نرم افزار فلوگوریتم و بدون آن بر روی متغیر وابسته یعنی یاددهی-یادگیری ریاضی مورد بررسی قرارگرفت. نمونه مورد استفاده در این پژوهش 50 نفر از دانش آموزان دو کلاس با شرایط نسبی یکسان در یک دبیرستان متوسطه اول دولتی از آموزش و پرورش ناحیه یک شهر بندرعباس می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات برای متغیر مستقل، پیش آزمون و پس آزمون در نظر گرفته شد. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون با استفاده از آزمون گروههای مستقل و نیز شیوه های آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. با استفاده از نتایج آماری بیان شده و مشاهدات محقق می توان نتیجه گرفت که بین نمرات پس آزمون گروه گواه و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد و استفاده از نرم افزارفلوگریتم در یادگیری مفاهیم ریاضی و تثبیت یادگیری و بهبود استدلال دانش آموزان تاثیر بسیار شگفت انگیزی داشته است. |
کلیدواژه ها |
الگوریتم، فلوچارت، فلوگوریتم، تلفیق، استم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |