شیوه های موثر در فرآیند یاددهی – یادگیری ریاضیات، مبحث شناسایی اعداد اول پایه هفتم آموزشگاه فرزانگان شهرستان دشتستان سال تحصیلی 1403-1402 |
کد مقاله : 1323-IMEC |
نویسندگان |
نرجس آذرپرا * سازمان آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
آموزش ریاضی که منجر به یادگیری شود، از دغدغه های اصلی سیستمهای آموزشی برتر دنیا است. در این راستا پژوهش علمی حاضر، با هدف ارائه ی شیوه های موثر آموزشی در فرآیند یاددهی - یادگیری در مبحث شناسایی اعداد اول ارائه گردیده است. جامعه ی آماری این پژوهش را دانش آموزان کلاس هفتم که آمار آنها 22 نفر و نمونه آماری از میان این تعداد دانش آموزان، کسانیکه نمره ی پایینی را کسب کرده اند و تعداد آنها 8 نفر بودند، برای مطالعه انتخاب شده اند. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، از روش مشاهده ی عینی از اسناد و مدارک آموزشی، پرسشنامه ی محقق ساخته و مصاحبه شخصی از اظهارات والدین استفاده گردیده است. پس از شنیدن اظهارات والدین پرسشنامه ای هدفمند که مرکب از شش سوال را تکثیر و بوسیله ی پاسخ گویان تکمیل و سپس داده های خام جمع آوری شده را کدگذاری و نتایج جوابها را در سه عامل اصلی اضطراب بالا در والدین و دانش آموزان، عدم توجه به تمرین و ممارست کافی و یکنواختی و سنتی بودن تدریس، دسته بندی کردیم. با استفاده از روش استخوان ماهی برخی از علت های احتمالی عدم یادگیری در فرآیند آموزش اعداد اول شناسایی و به تبع آن در پی راه حل پیشنهادی برآمدیم که از آن جمله می توان به تدریس فعال بر اساس چرخه ی E7 و دخالت دست سازه ی جدید در تدریس به منظور کاهش انتزاعی بودن مفاهیم پایه ای ریاضی و کاهش اضطراب اشاره کرد. |
کلیدواژه ها |
دبیر، دانش آموز، روش تدریس فعال، دست سازه، اضطراب |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |