کاربرد روش تدریس بازی محور در تدریس ریاضی ابتدایی
کد مقاله : 1320-IMEC
نویسندگان
طاهره محمدی *
آموزگار مقطع ابتدایی در وزارت آموزش و پرورش شهرستان شهرضا
چکیده مقاله
این پژوهش، با هدف بررسی روش تدریس بازی‌محور در تدریس ریاضیات دوره ابتدایی انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحقیق، تحلیل اسنادی بود. جامعه آماری، شامل اسناد مرتبط با موضوع و نمونه، شامل 20 مقاله بود که به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار ما در این تحقیق، فیش‌برداری و چک لیست بوده و روایی و پایایی این پژوهش با روش سه‌سویه سازی و با بررسی چندنفر از معلمان باتجربه و اساتید حوزه آموزش ریاضی بررسی شد. تحلیل داده‌ها با روش آمار توصیفی صورت گرفت. یافته‌های پژوهش بیانگر آن بود که آموزش بازى‌محور یکى از رویکردهاى نوینى است که در آن، بازى به عنوان ابزارى براى آموزش و یادگیرى به کار مى‌رود. روش تدریس بازی‌محور، یک روش تدریس فعال است که باعث افزایش درک، انگیزش، شرکت‌پذیری، لذت، رضایت، شادی و راحتی دانش‌آموزان می‌شود و اضطراب ریاضی، مشکلات و چالش‌های دانش‌آموزان در یادگیری ریاضی را کاهش می‌دهد. این روش می‌تواند در تدریس ریاضیات پایه‌های اول تا ششم، در مباحث مختلفی از جمله: جمع و تفریق اعداد، گسترده نویسی، مبحث اندازه، طول، متر و سانتی متر، ضرب و تقسیم، قطر، محیط و مساحت اشکال هندسی استفاده شود. نتیجه‌گیری شد روش تدریس بازی محور که تاثیرات بسیاری در یادگیری دانش‌آموزان دارد، در آموزش ریاضیات ابتدایی قابل استفاده است و در تدریس مباحث اساسی ریاضیات کاربرد دارد.
کلیدواژه ها
بازی، ریاضی، دانش‌آموزان، ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر