تاثیر نظریه تنوع بر یادگیری دانشآموزان پایه نهم در مبحث تکجملهای و چندجملهای جبری |
کد مقاله : 1319-IMEC |
نویسندگان |
افسانه محبت پناه *1، مهناز مرادیان2، ریحانه براتی3 1دبیر ریاضی شهر تهران 2دبیر ریاضی فلاورجان اصفهان 3دبیر ریاضی تیران و کرون اصفهان |
چکیده مقاله |
نظریه تنوع"نظریه ارتباط بین یادگیری و شرایط یادگیری" است و روشی برای برنامهریزی فعالیتهای یاددهی و یادگیری است که روی جنبهای که تغییر میکند و جنبهای که ثابت میماند و اثرات آن تمرکز میکند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر استفاده از نظریه تنوع در یاددهی و یادگیری مبحث تکجملهای و چندجملهای جبری ریاضی پایه نهم و به روش شبه آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری، دانشآموزان دختر پایه نهم مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 403-402 بوده است که 60 نفر(دو کلاس) از دانشآموزان پایه نهم دبیرستان دولتی سرفراز به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری آزمونی محققساخته بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط چند تن از دبیران ریاضی مورد تایید قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاصل از مقایسه گروه کنترل و آزمایش نشان داد که به گارگیری نظریه تنوع در میزان یادگیری دانشآموزان تاثیر مثبت داشته است و طبق نتایج آزمون یو من ویتنی بین میانگین نمرات دو گروه کنترل و آزمایش از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای این پژوهش میتواند معلمان را در ارتباط با استفاده از نظریه تنوع در آموزش به عنوان یک شیوه نوین تدریس یاری نماید. |
کلیدواژه ها |
نظریه تنوع، تکجملهای و چندجملهای جبری، پایه نهم، یاددهی و یادگیری. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |