آموزشهای قبل و ضمن خدمت معلمان ریاضی |
کد مقاله : 1318-IMEC |
نویسندگان |
وجیهه نژادقرائی *1، فاطمه جاهد1، مرضیه نژادقرائی2 1آموزش و پرورش 2آموزش |
چکیده مقاله |
چکیده هدف پژوهش بررسی میزان تأثیر دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت بر عملکرد معلمان در تدریس ریاضی است. روش استفاده شده در این پژوهش توصیفی- تحلیلی به صورت شبه تجربی است جامعه آن تمام معلمان ریاضی که یک نمونه 157 تایی از معلمان که از روش غیر احتمالی هدفمند انتخاب شده اند و یک خوداظهاری در باره اثر دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت هایی که در رابطه با تدریس ریاضی گذرانده اند توسط یک پرسشنامه در قالب پرس لاین که از روایی و پایایی (ضریب الفای کرونباخ 824/0 ) لازم برخوردار است، انجام گرفته است. داده های آماری از روش T تک نمونه ای صورت گرفته و نرمالیتی آنها بررسی شده و در جهت تفسیر نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق به این نتیجه می رسیم که بین دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت و همچنین عملکرد معلمان ریاضی در تدریس رابطه معنی داری وجود دارد. نتایج بدست آمده از تجزیه تحلیل داده های گردآوری شده در جامعه مورد بررسی نشان دادند که دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت توانسته است مولفه های مهارت های فکری، مسئولیت پذیری، روحیه پاسخگویی و توانایی در تدریس ریاضی معلمان را بهبود بخشد. و وضعیت مؤلفه های مورد نظر از میانگین جامعه مطلوبتر است. از این رو، می توان نتیجه گرفت که دوره های آموزشی قبل و ضمن خدمت بر عملکرد معلمان در تدریس ریاضی اثربخش هستند. |
کلیدواژه ها |
ضمن خدمت، مهارتهای فکری، مسئولیت پذیری، روحیه پاسخگویی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |