کیفیت بخشی آموزش مفهوم تقارن محوری به کمک دست سازه های اوریگامی
کد مقاله : 1313-IMEC
نویسندگان
افسانه یداله دماوندی1، مجتبی قربانی *2، فاطمه احمدی کلاته3
1معلم غیر رسمی آموزش و پرورش
2استاد تمام دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
3دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش تقارن محوری به کمک دست سازه‌های اوریگامی بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی است. روش تحقیق، کمی به صورت شبه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش است که جامعه‌ی آماری این تحقیق کلیه دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 است. جامعه نمونه این پژوهش شامل 34 نفراست که با روش نمونه‌گیری در دسترس از جامعه آماری انتخاب شدند. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از آزمون محقق ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 0.668 استفاده شد. آموزش تقارن محوری به کمک دست سازه‌های اوریگامی برای گروه آزمایش و آموزش متداول برای گروه کنترل به مدت 4 جلسه‌ی 45 دقیقه‌ای اجرا شد. بعد از گردآوری داده‌ها، آنالیزکوواریانس برای تحلیل آن‌ها به کار گرفته شد. نتایج این پژوهش، اثربخشی این رویکرد آموزشی را بر بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نشان داد. بر اساس نتایج این تحقیق می‌توان گفت که آموزش به کمک دست سازه‌های اوریگامی، فرآیند شکل‌گیری ساختار دانش در فراگیران را تسهیل می‌کند و میزان درک آنها را از مفاهیم آموزشی افزایش می‌دهد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: هندسه، تقارن محوری، دست‌سازه‌های اوریگامی، دوره‌ ابتدایی، آموزش ریاضی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی