سنجش میزان فعال بودن محتوای کتاب هندسه دوازدهم رشته ریاضی سال 1402 با استفاده از روش ویلیام رومی |
کد مقاله : 1307-IMEC |
نویسندگان |
میترا صادقی * ریاضی، آموزش ریاضی، هاشمی نژاد، مشهد، ایران |
چکیده مقاله |
با وجود پژوهشهای زیادی که در سالهای اخیر بر روی تکنیکهای آموزشی انجام شده، میتوان به اهمیت انتخاب روش تدریس و محتوای آموزشی مناسب پی برد. بنا به دلایل متعددی کتب وزارتی در کشور ما اهمیت بالایی برخوردار هستند. یکی از علل این موضوع نظام آموزشی فعلی کشور است که یک نظام متمرکز بوده و برنامه درسی آن منحصر به کتاب درسی است که در کل کشور استفاده میشود. از طرف دیگر به علت تاثیرگذار بودن نمرات امتحانات نهایی در آزمون ورودی دانشگاهها، که منبع اصلی آنها کتب وزارتی تالیف شده توسط آموزش و پرورش میباشد، این کتب اهمیت بالاتری نسبت به پیش پیدا کرده و پس از سالها دوباره پای خود را به کلاسهای درس باز کردهاند. به همین علت به بررسی کتاب هندسه3 پایه دوازدهم رشته ریاضی پرداختیم تا ببینیم این کتاب تا چه میزان میتواند دانشآموز را درگیر یادگیری کند. البته در رابطه با کتب وزارتی پژوهشهای متفاوتی را در حیطههای گوناگون میتوان انجام داد اما آنچه ما از آن در اینجا استفاده میکنیم روش ویلیام رومی میباشد که معیارهای لازم برای تشخیص میزان فعال بودن کتب در فرایند یادگیری دانشآموزان را در اختیار ما قرار میدهد. درنهایت محاسبات انجام شده ما را به این نتیجه رساند که این کتاب با داشتن ضریب درگیری متن 0.504 و ضریب درگیری تصاویر 0.716 دانشآموزان را به میزان موثری درگیر فرایند یادگیری میکند اما با توجه به ضریب فعالیت محور بودن کتاب که برابر با عدد 1.873شد، میزان فعالیتهای کتاب متناسب با حجم آن نبوده و باید تغییراتی اعمال شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، روش ویلیام رومی، هندسه دوازدهم، کتب وزارتی، یادگیری فعال |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |