هوش مصنوعی در آموزش، فرصت ها وچالش ها |
کد مقاله : 1298-IMEC |
نویسندگان |
رضا روئین تن *1، سحر مینایی2، زهرا زیرک زاد3 1دبیر انجمن علمی و آموزشی معلمان ریاضی استان فارس 2عضو شورای انجمن علمی واجرایی معلمان ریاضی استان فارس 3عضو شورای انجمن علمی وآموزشی معلمان ریاضی استان فارس |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین پدیدههای آموزشی که به سرعت در حال گسترش و نفوذ در تمام عرصههای جامعه میباشد، هوش مصنوعی است که با توجه به اهمیت و کاربرد فراوان آن در آموزش مورد توجه متولیان آموزش قرار گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی و شناخت تاثیر هوش مصنوعی بر نظام آموزشی به همراه بررسی فرصت ها و چالش های ایجاد شده میباشد. در پژوهش حاضر از روش مروری نظام مند کتابخانه ای استفاده شده است. ابزار اصلی گردآوری دادهها در این روش، مطالعات کتابخانهای است. این پژوهش با مرور نظام مند دهها مقاله علمی، پژوهشی، کتاب و سایتهای مرجع و از طریق استفاده از پایگاههای داده های خارجی همچون گوگل، اسکولار، اسکوپوس و اسپرینگر انجام شده است. در این پژوهش به دنبال بررسی تاثیرگذاری و ارزیابی فناوری هوش مصنوعی در حوزه آموزش و یادگیری و مدیریت آموزش و پرورش بوده ایم. با توجه به مطالعات این پژوهش مشخص میشود که هوش مصنوعی کارایی و اثربخشی زیادی در انجام وظایف اداری درآموزش دارد و با سرعت و دقت در تجزیه و تحلیل داده ها و ارائه نتایج به متولیان آموزش کمک می کند و به طور کلی باعث بهبود اثربخشی آموزش و یادگیری می شود اما هیچ گاه نمی توان نقش کامل معلم را به آن سپرد. همچنین در این پژوهش چالش ها دراستفاده از این فناوری و راه حل هایی در جهت بهبود آن ها بررسی شده است. از مهمترین این چالش ها امنیت حریم خصوصی، عدالت آموزشی وسواد دیجیتال استفاده از این فناوری بررسی شد ه اند. |
کلیدواژه ها |
هوش مصنوعی، نظام های آموزشی، توسعه پایدار، برنامه درسی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |