هوش مصنوعی، دوست جدید معلمان ریاضی خلاق
کد مقاله : 1297-IMEC
نویسندگان
ریحانه نیکنام اسکوئی *1، نرگس یافتیان2
1'گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
2دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
چکیده مقاله
هوش مصنوعی، از جمله ابزارهایی ست که پیمایش مسیر یک تدریس هدفمند و باکیفیت را برای معلمان ساده‌تر می‌کند، از سوی دیگر آشنایی معلمان و دانش‌آموزان با هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر ویژه‌ای در ارتقای آموزش داشته باشد. برای استفاده اصولی و ثمربخش از هوش مصنوعی در آموزش ریاضی، لازم است معلمان با ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، کاربرد آنها در آموزش و همچنین نحوه کار با آنها آشنا گردند. یک معلم باتجربه و خلاق، با نگاه چندجانبه خود، علاوه بر مزایای استفاده از هوش مصنوعی در آموزش، چالش‌ها و دشواری‌های مسیر را شناسایی می‌کند، ضمن راهنمایی دانش‌آموزان و حمایت از آنها، قوه تفکر نقادانه آنها را نیز تقویت می‌کند و از این راه به آنها یاد می‌دهد که اطلاعات به‌دست‌آمده از طریق هوش مصنوعی را متناسب با نیازهای خودشان گزینش کنند. باید به خاطر داشته باشیم که هوش مصنوعی، هیچ‌گاه نمی‌تواند به اندازه یک معلم انسانی مؤثر واقع شود، اما معلمان می‌توانند در مواجهه با چالش‌ و یا برای بهبود کیفیت تدریس خود با هوش مصنوعی، به عنوان یک دوست مشورت کنند و از راهکارهایی که ارائه می‌دهد استفاده کنند. مقاله مروری حاضر می‌کوشد تا در جهت آگاه‌سازی معلمان از جنبه‌های کاربردی هوش مصنوعی در آموزش ریاضی گام بردارد، برخی از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی را به صورت عملیاتی معرفی کند و تعدادی مثال نیز ارائه دهد.
کلیدواژه ها
آموزش ریاضی، هوش مصنوعی، کاربرد هوش مصنوعی در آموزش ریاضی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی