ویژگی‌های مفهومی میانگین حسابی در کتاب‌های درسی ریاضی مدرسه‌ای و یادگیری دانش‌آموزان
کد مقاله : 1296-IMEC
نویسندگان
رضا معطی *1، ابوالفضل رفیع پور1، محمدرضا فدایی2
1بخش آموزش ریاضی دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان و پژوهشکده ریاضی ماهانی، پژوهشگاه افضلی پور ،کرمان، ایران
2بخش آموزش ریاضی دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان ،کرمان، ایران
چکیده مقاله
توجه به علم داده و آمار در برنامه‌درسی ریاضی مدرسه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است و اخیرا به مفاهیم در ارتباط با داده توجه زیادی شده است. در این مقاله به بررسی موضوع میانگین در کتاب‌های درسی و همچنین به درک مفهوم میانگین توسط دانش‌آموزان پرداخته‌ایم. بررسی کتاب‌های درسی ریاضی دوره ابتدایی و متوسطه اول در زمینه میانگین مورد توجه است. در همین راستا ابتدا سوال‌هایی که در کتاب های درسی پایه های پنجم تا نهم وجود دارند بر اساس ویژگی‌های بنیادی میانگین مورد بررسی قرار گرفت. سپس به بررسی درک مفهومی میانگین پرداختیم. بر این اساس آزمونی از دانش‌آموزان پایه هفتم به عمل آمد. سوال‌های مرتبط با میانگین در کتاب‌های درسی به ویژگی عدم وجود میانگین در داده‌ها تاکید داشتند. همچنین به ویژگی‌های در نظر گرفتن صفر به عنوان یک داده موثر و همچنین در بیان میانگین به عنوان نماینده، کمتر تمرکز داشتند. از طرفی دانش‌آموزان برای مقایسه دو مجموعه داده، میانگین را معیاری مناسب در نظر نگرفته‌اند.
کلیدواژه ها
میانگین، علم داده، ریاضی مدرسه‌ای، متوسطه اول، ابتدایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی