چالشهای تدریس احتمال در فضای هم شانس و غیر هم شانس
کد مقاله : 1292-IMEC
نویسندگان
منظر غفاری جو *1، میرشهرام صدر2
1سازمان آموزش و پرورش. دبیر ریاضی
2آموزش و پرورش
چکیده مقاله
یکی از چالش‌های دانش‌آموزان در درس احتمال، به کار بردن تعریف احتمال کلاسیک روی فضای نمونه‌های متناهی است؛ یعنی هرگاه آن‌ها بتوانند فضای نمونه‌‌ی یک آزمایش تصادفی(s) را به صورت مجموعه‌ای متناهی بنویسند و پیشامدی از این فضای نمونه‌ باشد، بی‌درنگ برای محاسبه احتمال وقوع پیشامد ، بدون این‌که بررسی کنند که فضای احتمال هم‌شانس یا غیرهم‌شانس است، از تعریف احتمال کلاسیک استفاده می‌کنند و همین امر باعث می شود که در حل مسائل احتمال از روشهای مختلف، به جواب متحدی نرسند و همین ممکن است باعث سردرگمی آن‌ها شود. در این مقاله ضمن یادآوری تعریف احتمال، اصول وقانون احتمال کل و نکات مربوط به احتمال در فضای هم شانس و غیرهم شانس، چند مسأله که اشکال عمده دانش‌آموزان و بعضاً معلمان است، مطرح شده است. در نهایت اینکه درفضای نمونه متناهی اگر بخواهیم از تعریف احتمال کلاسیک استفاده کنیم، باید مطمئن شویم که همه‌ی برآمدهای فضای نمونه‌ی، هم شانس هستند.
کلیدواژه ها
فرمول احتمال کل ،‌احتمال هم‌شانس و غیرهم‌شانس، اصل جمع‌پذیری شمارا ،احتمال کلاسیک، قاعده ضرب احتمال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر