دیدگاههای دانشآموزان دربارۀ حل مسائل آسان و دشوار ریاضی |
کد مقاله : 1285-IMEC |
نویسندگان |
اسماء نکوئی قهفرخی *1، نرگس یافتیان2 1دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دبیر ریاضی استان چهارمحال و بختیاری 2دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی |
چکیده مقاله |
دیدگاههایی که افراد نسبت به هر موضوعی دارند، در عمل و رفتار آنها منعکس میشود. باتوجه به اهمیت و کاربردهای ریاضی در زندگی دانشآموزان، دیدگاههای آنها نسبت به ریاضی نیازمند توجه است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی دیدگاههای دانشآموزان پایه چهارم دربارۀ حل سوالات ریاضی با استفاده از تمثیل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، دانشآموزان پایه چهارم شهرستان شهرکرد بود که 98 نفر از آنها شامل 48 دختر و 50 پسر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، دو مورد نظرسنجی دربارۀ حل سوالات آسان ریاضی و حل سوالات دشوار ریاضی بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی شامل جدولها و درصدهای فراوانی استفاده گردید. ابتدا، تمثیلهای دانشآموزان دربارۀ حل سوالات آسان ریاضی در 6 دسته و دربارۀ حل سوالات دشوار ریاضی در 5 دسته طبقهبندی شدند که از جمله این دستهها میتوان به «مطلوب و مورعلاقه»، «نیازمند کوشش و استعداد بالا» و «رنجآور» اشاره نمود. این دستهها بیانگر دیدگاههای متنوع دانشآموزان در ارتباط با موارد نظرسنجی بودند. نتایج این پژوهش نشان داد که اکثریت دانشآموزان دربارۀ حل سوالات آسان ریاضی، دیدگاههای مثبت و دربارۀ حل سوالات دشوار ریاضی، دیدگاههای منفی داشتند. همچنین، برخی از آنها معتقد بودند که حل سوالات آسان به سهولت و بدون فکرکردن میسر است و هیچیک از دانشآموزان، حل سوالات دشوار ریاضی را ساده و راحت نمیدانستند. |
کلیدواژه ها |
باورها، حل سوالات آسان ریاضی، حل سوالات دشوار ریاضی، دانشآموزان پایه چهارم. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |