آموزش مفاهیم جبری پایه هشتم با استفاده از چارچوب شونفیلد برای تدریس قدرتمند ریاضی (TRU)
کد مقاله : 1280-IMEC
نویسندگان
زهرا فقیهی *1، زهرا گویا2
1معلم اموزش و پرورش
2دانشگاه شهید بهشتی تهران
چکیده مقاله
هدف این پژوهش، آموزش مفاهیم جبری پایه هشتم با استفاده از چارچوب »تدریس قدرتمند ریاضی» بود که توسط شونفیلد، ارائه شده است. در این پژوهش با استناد به این چارچوب، نویسنده اول که معلم/محقق بود، به فراهم کردن فرصت‌هایی برای دانش‌آموزان پرداخت تا بتواند ایده‌های خود را در مورد مفاهیم جبری پایه هشتم بیان نموده و از آن، دفاع کنند. برای این پژوهش، از رویکرد تحقیق کیفی استفاده شد تا بتوان با سطح و عمق بیشتری، ایده‌های ریاضی دانش‌آموزان را توصیف نمود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش دانش‌آموزان چهار کلاس پایه هشتم در یک دبیرستان دولتی بودند که داوطلبانه در این پژوهش مشارکت کردند. برای جمع‌آوری داده‌ها، تمام تعامل‌های کلاسی ضبط شدند و کارهای دانش‌آموزان با رضایت خودشان، مورد استفاده قرار گرفت. یافته‌های این تحقیق نشان داد که مؤلفه «عاملیت»، احساس هویت مثبت و اثرگذار در دانش‌آموزان ایجاد کرد و بدین سبب، آنان با اعتماد به نفس بیشتری به بیان ایده‌های خود در کلاس پرداختند و به درک عمیق‌تری نسبت به مفاهیم جبر پایه هشتم رسیدند.
کلیدواژه ها
کلیدواژه‌ها: چارچوب شونفیلد جهت «تدریس برای درک قدرتمند»، مفاهیم جبر پایه هشتم، کلاس درس ریاضی، عاملیتِ دانش-آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی