تحلیل محتوای کتاب ریاضی و آمار(1) پایه دهم بر اساس شاخصهای خلاقیت گیلفورد |
کد مقاله : 1272-IMEC |
نویسندگان |
منصوره موسی پور * گروه آموزش ریاضی |
چکیده مقاله |
خلاقیت نقش مهمی در توسعه علم و مهارت های حل مسئله ایفا می کند. یکی از عواملی که می تواند به پرورش خلاقیت کمک کند، کتاب های درسی و به ویژه، کتاب های درسی ریاضی هستند. در این پژوهش که به روش تحلیل محتوا و با توجه به شاخص های خلاقیت گیلفورد صورت گرفته است، کتاب ریاضی و آمار(1) پایه دهم رشته ادبیات و علوم انسانی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که بیشتر تصاویر بررسی شده در حیطه شناختی و تفکر همگرا هستند و تصاویر کمی در زمینه تفکر ارزشیاب وجود داشت و هیچ تصویری در زمینه تفکر واگرا وجود نداشت. همچنین بررسی مسائل موجود در تمرین ها، کار در کلاس ها و فعالیت های این کتاب نشان داد که بیشتر مسائل مطرح شده در این قسمت ها نیز در حیطه شناختی و تفکر همگرا بودند و در زمینه تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب، مسائل کمی وجود داشت. بنابراین کتاب ریاضی و آمار(1) نمی تواند نقش چندانی در پرورش خلاقیت ایفا کند. پیشنهاد می شود این کتاب و در صورت لزوم سایر کتاب های درسی دوره متوسطه از لحاظ تقویت خلاقیت دانش آموزان ارتقا یابند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ریاضی، خلاقیت، گیلفورد، تفکر واگرا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |