بررسی دست‌سازه های آموزش ریاضی دوره ابتدایی از منظر سازنده‌گرایی
کد مقاله : 1271-IMEC
نویسندگان
پریسا ترابیان *1، فاطمه ترابی2، مریم قدسی3، مریم گوگردی4
1استادیار ،گروه ریاضی، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
2استادیار ،گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی زند، شیراز، ایران
3استادیار،گروه آمار، واحد جهرم، دانشگاه آزاد اسلامی، جهرم، ایران
4دبیر ریاضی، اداره کل آموزش و پرورش فارس، شیراز، ایران
چکیده مقاله
این مطالعه با هدف بررسی وسایل آموزش ریاضی معلم‌ساخنه، دوره اول مقطع ابتدایی و سنجش قابلیت‌های عملکردی آنها بر اساس اصول نظریه یادگیری سازنده‌گرایی انجام شد. به منظور گردآوری دست‌سازه ها، بخشنامه و فراخوانی از طرف اداره کل آموزش و پرورش فارس به مدارس شیراز در سال 1402ارسال شد و از آموزگاران مقطع ابتدایی شهر شیراز برای شرکت در نمایشگاه دست‌سازه‌های آموزش ریاضی دعوت به عمل آمد. از بین 58 وسیله ارسالی، تعداد 31 وسیله غیر‌مشابه مرتبط با حیطه "عدد و عملیات" در دوره اول ابتدایی به عنوان نمونه انتخاب گردید؛ با استفاده از مطالعات کتابخانه‌ای پیرامون اصول رویکرد یادگیری سازنده‌گرا و محیط یادگیری سازنده‌گرا، شاخص‌های وسایل آموزش ریاضی سازنده‌گرا مشخص گردید و سپس ویژگی‌های دست‌سازه‌های نمونه بر اساس امکان به‌کارگیری در روش‌های تدریس مبتنی بر سازنده‌گرایی مورد بررسی قرار گرفت. این مطالعه و نتایج آن علاوه بر شناخت وضعیت موجود در ارتباط با وسایل آموزش ریاضی معلم‌ساخته، می تواند شاخص‌هایی را در اختیار آموزگاران و طراحان وسایل آموزش ریاضی قرار دهد تا با در نظر گرفتن شاخص‌ها وسایل آموزش ریاضی را به گونه ای طراحی نمایند که اجرای روش‌های تدریس ریاضی مبتنی بر سازنده‌گرایی تسهیل گردد.
کلیدواژه ها
وسیله کمک‌آموزشی، دست‌سازه آموزشی، وسیله آموزشی معلم‌ساخته، وسیله آموزش ریاضی، سازنده‌گرایی، وسایل آموزش ریاضی سازنده‌گرا.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی