نقش محیطهای هندسه پویا در اثبات و استدلال از دیدگاه معلمهای ریاضی متوسطه |
کد مقاله : 1268-IMEC |
نویسندگان |
محمدرضا توکلی مقدم *، زهرا گویا دانشگاه شهید بهشتی |
چکیده مقاله |
در سالهای اخیر، به ویژه پس از همهگیری کرونا، معلمهای ریاضی متوسطه در ایران ترغیب شدهاند که از محیطهای هندسه پویا با هدف ارتقای یادگیری در تدریس خود استفاده کنند. با اینحال نگرانی بسیاری از آنها این است که شهود حاصل از کار با این فناوریهای دیجیتال موجب غفلت دانشآموزان از یادگیری و اهمیت اثبات و استدلال شود. هدف این مطالعه بررسی دیدگاه معلمهای ریاضی متوسطه که از محیطهای هندسه پویا در تدریس خود بهره گرفتهاند درباره نقش محیطهای هندسه پویا در یادگیری اثبات و استدلال میباشد. با این هدف با 18 شرکتکننده مصاحبه نیمهساختاریافته انجام شد. همه مصاحبهها ضبط شنیداری و پس از مکتوبشدن کدگذاری شدند. در نهایت چهار مقوله شامل نگرانی معلمها از مغفول ماندن جایگاه اثبات، نقش محیطهای هندسه پویا در حدسیهسازی و معنادارکردن گزارهها پیش از ارائه اثبات دقیق، جایگزینی شکلهای پویا بهجای اثبات در پایههای پایینتر و نقش معلم و طراحی فعالیتهای مناسب در هدایت دانشآموزان به اثبات ظاهر شدند. |
کلیدواژه ها |
محیطهای هندسه پویا، اثبات و استدلال، دیدگاه معلمهای ریاضی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |